Let’s kick some ass

03-12-2013 (08:28) - Column

Philips innoveert. Dat doet het al sinds mensenheugenis, alleen raakten de Philips-innovaties de afgelopen decennia nogal eens ondergesneeuwd door een alerte concurrentie die de Philips-innovaties beter, sneller en goedkoper op de markt wist te brengen.
 
Het doet een beetje denken aan wat Japanners en Koreanen heel lang zeer succesvol hebben gedaan met Europese auto’s: kopiëren en het ontwerp sneller, beter en goedkoper maken. Inmiddels halen auto-ontwerpers uit het Verre Oosten Europa trouwens ook rap in als het om eigen vernieuwend ontwerp gaat.
 
Maar nu maakt Philips volgens eigen zeggen een inhaalslag en dus kregen we onlangs een nieuwe pay-off voorgeschoteld: innovation and you. Ook de merkidentiteit werd met veel bombarie ‘vernieuwd’, maar de vernieuwing beperkt zich tot een smaak- en kraakloze kleurwissel: wit/blauw wordt blauw/wit. En, o ja, met enige moeite is een wat bolder lettertype te ontwaren.
 
Je hoeft dus geen genie te zijn om te voorspellen dat de huidige move van Philips geen verandering in de problematiek van het concern zal brengen. Echte verandering komt van binnenuit en laat zich niet vangen in het zoveelste laffe sausje. 
 
Het meest frustrerend moet dit voor de uitvinders en techneuten van Philips zijn: zij zien iedere keer de credits en verdiensten van hun werk naar de concurrentie gaan terwijl de bakken geld verslindende marketingmachine van Philips niet veel verder komt dan een eindeloze reeks herhaling van zetten. En ondertussen zitten de ontwerpers van de concurrentie ook niet stil. Vandaag of morgen maken zij inhoudelijk dezelfde inhaalslag als de autobouwers uit Japan en Korea Innovation and you maakt things voor Philips dus bepaald niet better. Ik zie uit naar de volgende innovatieslag: Let’s kick some ass.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.