Love hurts

07-07-2014 (13:06) - Column

Het is zo oud als de weg naar Rome: ruilhandel. Eén van de meest recente loten aan de ruilhandel-boom is ‘sociale media-marketing of ‘crowdbranding’. Dat lees ik in ieder geval in een belendend vakblad. Help: heb ik iets gemist?
 
‘Nederlandse Soosr-app laat je reclame maken in ruil voor cadeaus’, lees ik op de site van Adformatie. Je meldt je aan voor de (gratis) iPhone-app Soosr en je verbindt je aan een merk, waarvoor je vervolgens reclame gaat maken op Twitter of Facebook om zelf een leuke korting of een cadeau te scoren. De pay-off van Soosr is ‘Be wise. Share’. Klinkt hip, maar is het alles behalve. Volgens mij gaat het gewoon om een lekker ouderwetse (en goedkope) manier van leden werven. Op zich niets mis mee, maar ik mis zo op het eerste oog de nieuwswaarde van dit ‘nieuwsbericht’. Ik bezoek de Soosr-site, want ik wil weten wat ik over het hoofd zie. 
 
Goed: wat kun je er als bedrijf verwachten? Ik lees: ‘Door fans in te zetten leer je de doelgroep beter kennen en vergroot je direct je marketing-ROI op je campagnes.’ Gaaaaap..., die had ik ook al ergens in 1985 gehoord. Maar met de werkwijze is nog steeds niets mis, want zo werf je meestal effectief nieuwe klanten. Ik heb nog steeds niets gemist, dus ik zet mijn zoektocht naar het ‘nieuws’ voort.
 
Wat kan ik verwachten als ik me als consument inschrijf? Ik lees: ‘Wees jezelf, schrijf je in op Soosr en wij zorgen ervoor dat jij wordt uitgenodigd door jouw favoriete merk. Bij Soosr draait alles om crowdbranding. Jij promoot jouw favoriete merk op social media. Dit doe je met de Soosr-app. Via deze app ontvang en verstuur je berichten. Zo verdien je exclusieve rewards op een leuke manier.’ 
 
Slik...: ‘Wees jezelf??? 
 
Ik ben acuut mezelf en scan de site nogmaals. Is er iemand hier die van mij houdt en die niet alléén maar uit is op mijn contacten? Niets, ik vind geen spoor van echte liefde, zelfs geen Douwe Egberts of Cup-a-Soup-moment. 
 
Teleurgesteld haak ik af. Ik had en heb nog steeds niets aan ‘nieuws’ gevonden, behalve dan dat ik tijd heb zitten besteden aan een waardeloos ‘nieuwsitem’. Als dit het nieuws van vandaag is, besluit ik als rasoptimist met twee ‘echte’ Soosr-open-deuren:
 
Love hurts en morgen gezond weer op.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.