Oorvlog

15-09-2016 (12:05) - Column

Vloggen: Half Nederland doet het en bij de andere helft van Nederland komt het de strot uit. Zoals zo vaak bij nieuwe ontwikkelingen, lijkt het te escaleren. Rappers dagen elkaar uit om te knokken en probleemjongeren filmen hoe ze mensen lastigvallen en de buurt terroriseren. En dat terwijl het vloggen begon als een leuk dingetje. Vloggers werden plots beroemd door het plaatsen van tamelijk inhoudsloze filmpjes waarop dagelijkse bezigheden te zien zijn. Het gaf bijvoorbeeld Enzo Knol een podium om zich te ontpoppen tot BN’er.

Een groot deel van Nederland kreeg spontaan netvlieseczeem van de blije video’s van Enzo, maar een ander (eveneens bijzonder groot) deel van Nederland werd fan van de vrolijke vlogger. Het was onschuldig, zoals zo veel nieuwe ontwikkelingen beginnen. Maar naar mate meer mensen deze ontwikkelingen ontdekken, slaat de stemming doorgaans spoedig om. 

Kijk bijvoorbeeld naar wijlen Chatroulette, en in zekere zin ook Snapchat. Wat begon als een leuke manier om contact te zoeken met bekenden en onbekenden, ontaardde in een goedkope manier voor met name mannelijke gebruikers om te laten zien hoe groot geschapen ze zijn. 
 
We moeten accepteren dat aan alle mooie ontwikkelingen een keerzijde zit. Mensen vinden altijd een manier om misbruik te maken van nieuwe media en innovatie. Zo ook nu, we zitten midden in een oorvlog. Gelukkig volgen de ontwikkelingen en hypes elkaar heden ten dage in rap tempo op. De kans op een 80-jarige oorvlog is derhalve zeer klein. 
 
 
Jaap van de Venis
redacteur Fonk