Slim!

13-08-2013 (08:35) - Column

Je bent miljardair en je heet Slim. Je doet een slim bod op KPN, het Nederlandse ‘kroonjuweel’ dat volgens de beurskoersen sinds jaren een zieltogend bestaan leidt.
 
Twee euro veertig per aandeel is daarom op dit moment een vorstelijk bod, maar de koningskinderen van KPN maken geen haast. Ze moeten het bod ‘bestuderen’ en laten weten zeker niet binnen enkele dagen te zullen reageren. Wie is hier nu slim? Is het  KPN dat met dit bod de koers gedurende de afgelopen dagen maar liefst twintig procent zag stijgen? Of is het de slimme miljardair Slim?
 
Ik vraag me in het verlengde van deze vragen af waarom KPN de afgelopen jaren de koers eigenlijk niet op eigen kracht kon stabiliseren. Die vraag lijkt makkelijker te beantwoorden, want in de eerste plaats was (en is) de concurrentie moordend en in de tweede plaats: de concurrentie deed (en doet) het ronduit beter. 
 
Dat Slim van die neergaande spiraal gebruik maakt, lijkt logisch. Dat de ambitieuze Slim zijn oog op Europa laat vallen en daarvoor Nederland als bruggenhoofd kiest, lijkt misschien nog wel logischer. In die optiek is 2,40 per aandeel dus een koopje. Dat hebben de koningskinderen bij KPN inmiddels ook begrepen. Maar helaas begrijpt de leiding van KPN ook nu weer te laat waarom het draait.
 
Ik zet dus in op Slim. En houd mijn hart vast voor de koningskinderen van KPN, die groot en machtig als zij waren, sinds lang het lijntje met de realiteit uit het oog hebben verloren. 
 
Ondertussen fantaseer ik over de nieuwe naam en corporate identity van KPN. Slim! is wat mij betreft een prima optie. 
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.