Straks doet iedereen het

05-06-2016 (18:44) - Column

Zaterdag kocht ik de perfecte witte zomerjurk van Girbaud, één van mijn favoriete merken. Daarna een kop koffie in de zon en mijn dag kon niet meer stuk.
 
Op het eerste gehoor niets bijzonders aan de hand, afgezien van het feit dat je zou kunnen vermoeden dat ik vol overtuiging een gat in mijn portemonnaie had geslagen. Maar niets was deze keer minder waar want ik had mijn aanwinst op de Noordermarkt in Amsterdam op de kop getikt voor drie tientjes. Mensen die mij een beetje kennen, geloven hun oren niet.
 
Toch ben ik als een blok gevallen voor wat we tegenwoordig recommerce noemen. Mooie tweedehands spullen maar dan wel in perfecte staat, zijn hot. Een zo goed als nieuwe ipad koop ik voor niet al teveel bij leapp, helemaal up to date en inclusief twee jaar garantie. Voor een mooi Chanel-jasje betaal ik geen duizend euro, een paar honderd volstaat. En zo kan ik nog wel even doorgaan. 
 
Met minder schuldgevoel, kun je meer shoppen en je bent ook nog eens aan het recyclen. Drie vliegen in één klap. 
 
Ik ben er dus heilig van overtuigd dat upmarket recommerce (laten we het in godsnaam niet meer over troosteloos tweedehands hebben) een nog veel grotere vlucht gaat nemen dan waarvan nu al sprake is. Het duurt niet lang meer voordat iederéén het doet.
 
Een beetje marketeer stapt dus nu in en grijpt zijn kans.
 
Nicolette Hulsebos