Voor de duvel niet bang

25-03-2014 (08:23) - Column

Het Nederlandse Bavaria en het Belgische Duvel willen beide met een verse propositie nieuwe bierdrinkers aan zich binden. Duvel doet het met het vertrouwde zware alcoholpercentage, maar in een kleinere verpakking. Bavaria gokt met een laag alcoholpercentage en een vleugje lemon op de beginnende of niet-bierdrinker.
 
Goed, ik kan een frisse kop nog steeds gebruiken, maar ben wel toe aan een fris vleugje alcohol. En dus pak ik een Bavaria Radler uit mijn koelkast. Ik zet het flesje nonchalant aan mijn lippen voor ik me opnieuw aan het toetsenbord waag.
 
Nog een slok. Ik moet opletten de boel niet te snel achterover te gieten, want bier blijft bier, tenslotte. Van dat spul krijg ik nog steeds de hik als ik het te snel naar binnen werk. Met of zonder citroensmaak.
Ondertussen denk ik na over de mogelijke verkoop van NRC Media. Eenmaal de omzet betalen, is best wel veel geld natuurlijk. 188 miljoen euro is, excusez le mot, geen kattenpis. Maar die omzet brengt blijkens de cijfers wel een prachtige (bruto) marge met zich mee. Een buitenkansje dus voor het bijvoorbeeld toch wat noodlijdende Telegraaf-concern, zou je denken. 
 
Tegelijkertijd beweren de bekende Nederlandse kwade tongen dat verkoper Egeria de laatste jaren de winst kunstmatig heeft opgepompt en de kosten even zo kunstmatig heeft gedrukt. En dat houdt niemand jarenlang vol. Ondertussen gingen er astronomische winstdelingen richting aandeelhouders. Kassa, en zet de kip maar in de etalage voor er geen veer meer te bekennen is.
 
Ik schuif nog een keer richting koelkast, want ik ben toe aan iets sterkers. Kom maar op met die Duvel Mini. Voor je het weet pak je d’r twee, zo klein zijn die flesjes. Slimme move
 
Nu de alcohol me wat loslippiger maakt, durf ik me hardop af te vragen of de Telegraaf zelfs met een half geplukte NRC-kip misschien toch goud binnen kan halen. Hoe ik daarbij kom? Simpel: mijn buurman ‘doet’ een beetje in vastgoed. Hij legde mij ooit uit dat het af en toe verstandig kan zijn om een naast gelegen pand tòch te kopen, ook al betaal je er wat teveel voor. Vaak blijkt dankzij deze vorm van landjepik de rekensom 1+1=3 geen uitzondering te zijn.
 
Ondertussen ben ik klaar met het bier. Bavaria legt het wat mij betreft razendsnel af tegen Duvel. Ik had het kunnen weten natuurlijk, want ik heb netzomin iets met rosé bier. Veel te laf naar mijn smaak.  

En nu maar kijken of er iemand is die ook in zakelijk opzicht voor de duvel niet bang is. Wie durft het met NRC Media aan voor een ongetwijfeld fikse koopsom? ‘Kleine aandeelhouder’ Derk Sauer maakt het allemaal niet uit, die is nog nooit voor de duvel bang geweest en dus pikt hij linksom of rechtsom heel nonchalant een heel flink graantje mee.  


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.