We love advertising

28-10-2013 (08:33) - Column

De komende week staat fonkonline in het teken van de resultaten van het bureau-onderzoek 2013 dat we dit jaar voor de 19e keer presenteren. Zelfs na 19 edities springt mijn hart op als ik het vuistdikke rapport op mijn bureau heb liggen. Ik zoek, ik blader, ik vergelijk en wil het liefst met iedereen tegelijk over ‘het vak’ praten. 
 
Dat ‘over het vak willen praten’ is essentieel in een tijd als deze. Van daaruit kunnen we verder groeien, beter presteren, maar vooral ook creatiever en effectiever werk maken. 
 
Met 19 jaargangen op zak hoop ik dat we ook dit jaar weer kunnen bijdragen aan de visie op en het begrip van wat ‘onze’ reclamebranche presteert. In 2013 is presteren in koele schoolcijfers bepaald niet niks. Ik neem dus hier alvast mijn hoed af voor alle winnaars die de komende weken op fonkonline en in Fonk Magazine onze redactionele kolommen zullen overheersen. 
 
Ik vat een paar relevante vragen samen. Waar moet je als opdrachtgever aankloppen? Bij de New Kids? Of beter toch bij (oude) bureaumerken die het (opnieuw) maken  in 2013? Wat vinden de opdrachtgevers van brancheorganisaties, wat is de rol van geïntegreerde communicatie? Hoe worden creativiteit en effectiviteit van het werk dat de bureaus afleveren, beoordeeld? 
 
Kortom: cijfers, percentages, maar vooral ook meningen van opdrachtgevers over elf essentiële disciplines in de samenwerking bureau-opdrachtgever gaan door mijn handen. Vaak ben ik blij door wat ik lees, soms denk ik ‘tja’ en een enkele keer stemt de uitkomst van het onderzoek mij verdrietig, Dat kan zijn omdat ik het niet eens ben met wat ‘de opdrachtgever’ vindt, maar soms ook omdat ik denk dat ‘het bureau’ een steek laat vallen. 
 
Hoe het ook zij, ik ga ervan uit dat iedereen die het reclamehart op de juiste plaats heeft, de komende week op fonkonline dagelijks de berichtgeving volgt. Het onderzoek is straks ook integraal in Fonk Magazine 116 te lezen. En natuurlijk sluiten we  in december af met onze jaaruitgave Red Alert, waarin de visie van opdrachtgevers en de mening van bureaudirecteuren helder wordt samengevat en waarin bureaus in visuele statements laten zien wie zij zijn en waarvoor zij staan. 
 
Mooi en relevant voor het vak. Jazeker! Maar belangrijker nog dan mooie schoolcijfers, uitgesproken meningen en gelikt werk is het statement we love advertising. Niet onderzocht, maar na 19 jaar onderzoek zo langzamerhand voldoende bewezen. 
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.