Zomerblues

14-07-2014 (14:24) - Column

Nu Oranje getroostprijsd huiswaarts is gekeerd, keert werkend Nederland de komende week en masse het werk en de plaatselijke kroeg voor even de rug toe. Voor zover het banksaldo en de beschikbare vakantiedagen dat nog toelaten, gaan we bepakt en bezakt ‘op reis’. 

De merkenparade passeert de revue: Calvé Pindakaas, De Ruijter of Venz Hagelslag, Heineken en Page toiletpapier, de weggooi-BBQ: alles wat een Nederlander tevreden stemt, mòet mee. De caravans trekken zuchtend onder hun zware lading in de ganzenpas richting zuiden.

Wat er ook verandert, dat verandert niet. Maar nu WhatsAppen, Facebooken en Instagrammen we ons zomergeluk à la minute rond, terwijl we dat vroeger met een Kodak-cameraatje vastlegden en we na terugkomst weken moesten wachten tot de vaak lullige foto’s ontwikkeld waren. 

Dat hebben we nu dan toch stukken beter voor elkaar: instant geluk om te bewaren, te delen of te deleten. Wat wil je nog meer?

We zijn drie weken verder: vrolijk zwieren de caravans ontdaan van hun last, huiswaarts. De stilte in de auto’s is oorverdovend. We WhatsAppen, Facebooken en instagrammen elke kilometer van de lange weg naar huis.

‘Ik kom eraan, straks biertje doen?’ Tik, tik, bliep, bliep, mèp, mèp. 

Ondertussen mijmeren we over het eerste echte Unox-moment. Eindelijk verlost van de zomer, snakken we naar de melancholie en het instant geluk van het vacuüm getrokken najaar van deze rookworstenfabrikant. 

Zomerblues of niet, we hebben het hier met z’n allen toch maar goed geregeld. Of niet soms? 

Tik, tik, bliep, bliep, mèp, mèp.


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.