1-0 voor aanmatigend NRC

20-11-2015 (11:24) - Column

De Nederlandse nieuwsmedia claimen stuk voor stuk opnieuw een eigen plek. De Persgroep positioneerde zich succesvol als brenger van nieuws in wat voor vorm dan ook. Telegraaf Media Groep verloor zijn chocoladeletters en stapte over op CPM voor alle verschijningsvormen. Waarvoor De Persgroep een jaar eerder ook al heeft gekozen. Maar wat doet NRC Media eigenlijk?

De kersvers aangetreden commercieel directeur Madelon Hoekstra-Fortuin meldt dat NRC Media stopt met proefabonnementen omdat de uitgever die niet echt nodig heeft om een statement richting adverteerders te maken. Daarnaast stapt het concern (nog) niet over op CPM. Want ook dat is volgens Hoekstra-Fortuin op dit moment niet echt opportuun.


geen kaskrakers
Het klinkt wat aanmatigend allemaal en dat is volgens mij nu juist iets wat NRC Media zich niet kan permitteren zolang de uitgever geen kaskrakers meer in het portfolio heeft. Erger nog, NRC Media slaat volgens mij de plank regelmatig zelfs helemaal mis.


teleurgesteld
Een half jaar geleden nog was ik enthousiast over het nieuwe kleine NRC Q format. Zakelijk nieuws, kek gebracht, daar moest ik bij zijn, vond ik. En dus schreef ik in op een proefabonnement. Dat proefabonnement heb ik omgezet in een regulier abonnement. Weer een paar maanden later besluit ik teleurgesteld het abonnement op te zeggen.


geen value for money
Ik krijg geen value for money vind ik. De nieuwsbrief brengt te vaak oudbakken nieuws met nog meer oudbakken linkjes. Een voorbeeld van vandaag is het ‘nieuws’ over het 100 jarige Coca-Cola inclusief link naar en nieuwsbericht van februari dit jaar.
Nu hoeft het brengen van oudbakken nieuws nog niet rampzalig te zijn, zolang je als nieuwsmaker er maar voor zorgt dat je iets nieuws aan het oudbakken nieuws toevoegt. En dat doet NRC Q niet. Of althans: veel te weinig.


1-0
Wat me dan weer bij Hoekstra-Fortuin brengt, die laat weten niet meer aan proefabonnementen te doen. Als ze dat een halfjaar eerder had kunnen roepen, was ik zelfs niet eens begonnen aan NRC Q. Ik had dan mijn geld in mij zak gehouden en NRC had een ontevreden lezer minder gehad. In zoverre dus 1-0 voor Hoekstra-Fortuin, al heb ik het idee dat dit niet helemaal de bedoeling is van een 1-0 voorsprong.


roadshow
Ondertussen ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar de reactie van mediabureaus en adverteerders op de roadshow van Hoekstra-Fortuin. Gaat ze met haar aanmatigende houding business binnen slepen? We gaan het zien...


Nicolette Hulsebos