Een trip down memory lane

27-07-2015 (08:08) - Column

De serie Mad Men was leuk om naar te kijken, maar voor mijzelf inhoudelijk een beetje ver van mijn bed show. Mijn vader heeft op oude foto’s uit de jaren vijftig de looks van Don Draper, maar zelf was ik toen nog niet van de partij. Aan de jaren zestig heb ik voornamelijk veel vage herinneringen.


Nu wordt er een serie over de jaren zeventig aangekondigd en dat is andere koek. De roemruchte Jerry Della Femina zal, als hij zijn boude uitspraken van afgelopen weekend nakomt, een serie van maken die Mad Men zal doen verbleken. Daar ga ik dan zeker voor zitten, want de seventies waren mijn tienerjaren.


Het waren de jaren van King Corn, Treets, het eeuwige bruin, oranje en geel (een kleurcombinatie waarvoor ik nog steeds allergisch ben), wijde pijpen, Saturday Night Fever. Schoolfeesten, biertjes en sigaretten, hot pants, plateauzolen en de eerste echte liefde. Als je de foto’s terug ziet, is het om je te bescheuren maar een beetje klef word ik er toch nog wel steeds van.


Mijn echte kennismaking met de reclamewereld vond plaats in de tweede helft van de jaren tachtig toen ik mijn eerste baantje had. Dus wat dat betreft zal ik moeten wachten op een derde serie.


Wie weet ziet over een paar jaar een Nederlandse producent brood in de wondere wereld van Petje Pitamientje, Duo Penotti samen in een potti, Melk de Witte Motor, de Rolo-olifant en Fido Dido van 7-UP, incluis een lange rij reclamemannen en -vrouwen die Draper en Della Femina degraderen tot brave huisvaders.

Nicolette Hulsebos


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.