En het werd licht

14-04-2015 (07:16) - Column

Het is momenteel hard werken voor de bureaus die dit jaar genomineerd zijn bij een van de vele prijzen die ons land rijk is. Want op de één of andere manier raken ADCN, SpinAwards, Esprix en SAN nog nèt niet in elkaars vaarwater verzeild, al scheelt het niet veel.
 
Je hebt de ene galajurk nog niet uitgetrokken of je kan de volgende alweer aantrekken. Bij de winnende bureaus zie je niet alleen de prijzenkast, maar ook de wallen naarmate de weken vorderen, groeien. Het nachtbraken eist op een gegeven moment zijn tol, want er moet tussen het feest vieren door, ook nog heel gewoon gewerkt worden. 
 
In dat werk zit voor de winnaars vaak het grote pluspunt van het winnen van een Lamp, een Esprix, SpinAward of Accent. Als kampioen sleep je nou eenmaal makkelijker opdrachten in de wacht dan wanneer je eerst moet uitleggen wie je bent. En daarmee zijn we bij de essentie van de prijzeninstituten terecht gekomen: ze dragen stuk voor stuk bij aan de autoriteit van de creatieve industrie en van de winnaars in het bijzonder.
 
Daarom is het belangrijk dat we als vakpers de diverse instituten steunen en hen ruim baan geven zich in onze kolommen en op onze pagina’s te profileren. 
 
Het is mooi dat ‘onze’ New Kids on the Block-verkiezing onderdak heeft gevonden bij de Stichting Adverteerdersjury Nederland, maar ik vind het ronduit weergaloos hoe de ADCN in staat blijkt zichzelf opnieuw uit te vinden. 
 
Niet introvert, maar extravert moet het! De marketeers die decennia lang angstvallig buiten de ADCN-deur werden gehouden, worden nu ruimhartig binnengehaald. En hetzelfde geldt voor de designdiscipline. De naamsverandering maakt vanaf vandaag direct duidelijk dat de ADCN zich inzet voor Nederlandse creativiteit op het gebied van reclame én design.
 
Laten de mopperaars en de klagers die alles het liefst bij het oude willen houden, nu maar snel hun mond houden. Want de frisse bries die dit voorjaar door creatief Nederland waait, laat zich niet meer weg mopperen. 
 
Ik weet vrijwel zeker dat de Nederlandse creatieve industrie op korte termijn ook op internationaal niveau zal gaan profiteren van de proactieve houding van ADCN (en het werk van Orange Lions niet te vergeten). 
 
Met zoveel positieve en effectieve energie mag Het Vak de handen dicht knijpen.
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Als oud voorzitter van de ADCN juich ik de ontwikkelingen erg toe die de ADCN op de mat legt. Van mij had het nog een stapje verder mogen gaan maar dat zat denk ik niet in de naam besloten. Eindelijk wordt gaat van Club naar Internationaal platform, creatief bedacht en de nieuwe uitstraling ziet er top uit. Nu nog een beter online responsive sitetje. Maar we mogen niet mopperen van Nicolette en dat doen we dan ook zeker niet. Ik ben er blij mee.
Joop de Boers @ 13-04-2015 16:46 uur
Als oud voorzitter van de ADCN juich ik de ontwikkelingen erg toe die de ADCN op de mat legt. Van mij had het nog een stapje verder mogen gaan maar dat zat denk ik niet in de naam besloten. Eindelijk gaat het van Club naar Internationaal Platform, creatief bedacht en de nieuwe uitstraling ziet er top uit. Nu nog een beter online responsive sitetje. Maar we mogen niet mopperen van Nicolette en dat doen we dan ook zeker niet. Ik ben er blij mee.
Joop de Boers @ 13-04-2015 16:50 uur