fhv wordt nooit meer FHV

19-10-2015 (09:36) - Column

In 1962 richtten Giep Franzen, Nico Hey en Martin Veltman het legendarische FHV op. BBDO spotte het succesvolle Nederlandse bureau in 1972 en FHV BBDO was een feit. Nu, decennia later, staat er een levensgroot bord Te Huur aan de thuisbasis aan de Amsterdamseweg in Amstelveen. Hoe kon het zo mis gaan met het enig echte Nederlandse bureaumerk?


FHV wist tientallen jaren lang talloze A-merken aan zich te binden en het won even zovele reclameprijzen. Gedurende vier decennia bleef FHV BBDO hèt boegbeeld van het beste dat de Nederlandse reclame-industrie te bieden had. Talloze succesvolle reclamecarrières begonnen bij FHV en wie er ooit gewerkt had, werd onderdeel van een hecht netwerk. Het leek nooit op te kunnen bij het ‘enig echte bureaumerk van Nederland’.


Dat het wèl op kon, is inmiddels gebleken. Intern gekrakeel, te hoge uurtarieven, minder vernieuwend en dus minder blinkend werk, morrende opdrachtgevers en een steeds groter wordende druk van het op koele cijfers varende moederbureau in de VS. Er moest gesaneerd worden, klinkende namen en talenten verdwenen en er kwam niets voor in de plaats.


Het vertrek van Barbera Wolfensberger deze zomer bleek het laatste duwtje richting afgrond. Het nieuws van vorige week dat FHV en Jump! worden samengevoegd op de Generaal Vetterstraat in Amsterdam is, als je verliezen wilt dempen, een te verdedigen keuze. Maar het is ook een keuze waarmee fhv nooit meer FHV kan worden. Zo simpel is het.


En dus neem ik, net als zovelen, afscheid van een era. Het vak laat hier en daar een traan. Herinneringen worden nog even opgehaald, maar morgen gaan we over tot de orde van een nieuwe dag. 
Grote vraag is nu: wie neemt het stokje van FHV over?



Nicolette Hulsebos

 


Reacties

Beste Nicolette,
Je bent wat snel met je conclusie.
Ik zou het nog even het voordeel van de twijfel geven.
Over maximaal een half jaar spreek ik je wel weer.
EJ
Ernst-Jan Smids @ 19-10-2015 10:03 uur