Just can’t wait!

17-01-2016 (21:16) - Column

Blue Monday beleeft zijn 11e jaargang. De meest sombere dag van het jaar werd volgens de overlevering uitgevonden in 2005 door pr bureau Porter Novelli om de verkopen van reisorganisatie Sky Travel een handje te helpen.


Dat deze strategie werkt, heeft de reisbranche sindsdien jaar in jaar uit bewezen; januari is nog steeds dè maand om zonbestemmingen succesvol te promoten.

Hoewel door diverse psychologen afdoende is bewezen dat er helemaal geen Blue Monday bestaat, maken ook marketeers buiten de reisbranche inmiddels dankbaar van de gelegenheid gebruik om de consument in de verder zuinige januarimaand tot kopen te verleiden. En wie niet koopt, kan in ieder geval glimlachen om vaak heel erg grappige reclame.

Zo hadden we de afgelopen 10 jaar onder meer Heineken (onder heel veel meer leuke blauwe maandag aanhakers vind ik Groene Maandag de beste) , Grolsch (Groen als Grolsch) , Blauwe Baandag (Nationale Vacaturebank), Gall & Gall (Blue Monday), Audi Nederland (social, Hoezo Blue Monday?), Hero Fruit (social, Blue Berries), WWF (social, Ook zo gevoelig voor Blue Monday?) Cool Blue, en nog heel veel anderen.

Wat kan het schelen dat ik in januari vaak moeilijk mijn bed uitkom, dat de potjes Vitamine D er per strekkende meter doorheen gaan, dat ik permanent verkouden ben en dat het dragen van panty’s behoorlijk begint te irriteren?

Wat een lichtpunt is dan Blue Monday in deze verder grijze maand! Een dag om naar uit te kijken. Wie zal mij dit jaar doen grinniken, grijnzen of soms zelfs schaterlachen?

I just can’ wait!
 


Nicolette Hulsebos

@nicolettehulseb
@fonkmag