Mitsubishi viert 25 jaar sjoemelen

26-04-2016 (13:15) - Column

Vandaag werd bekend dat automaker Mitsubishi al in 1991 sjoemelde met tests die het benzineverbruik meten. Dit betekent dat het bedrijf dit jaar een lustrum viert. In de roemruchte sjoemelgeschiedenis van het bedrijf zijn honderdduizenden auto’s onder valse voorwendselen over de toonbank gevlogen, een prestatie van formaat. Bovendien een prestatie waar sjoemelconcurrenten Volkswagen, Hyundai, Kia en Ford jaloers op kunnen zijn. 
 
Nederlandse hoop?
Naar eigen zeggen verkoopt Mitsubishi Nederland geen authentieke Japanse sjoemelbolides. Het feest lijkt in Nederland dus niet door te gaan. Toch moeten we de hoop niet opgeven. Steeds meer automerken adverteren met sjoemelsoftware en/of sjoemeltests. Het is dus nog altijd mogelijk dat er ook sjoemelkarretjes van Nederlandse makelij op de markt verschijnen. Wellicht is dit het gat in de markt dat Spyker voorgoed uit de problemen kan helpen. 
 
bescheiden feestje 
Of men dit bij Spyker wel moet willen blijft de vraag. Het lijkt voor de werknemers van Mitsubishi immers een karig feestje te worden. Op de beurs krijgt het bedrijf forse klappen te verwerken, waardoor de Japanners het vermoedelijk moeten doen met goedkope champagne en nepkaviaar. Als het nog even zo doorgaat moet men zelfs zijn eigen bubbels meenemen naar de lustrumviering. Kennelijk is het begaan en toegeven van fouten niet de beste strategie om te scoren op de beurs, (brand)stof tot nadenken dus voor Mitsubishi. 
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.