Snapchat: hoe lang nog?

20-09-2015 (20:30) - Column

Snapchat is dè favoriete app onder middelbare scholieren. Het laat wat aantallen gebruikers betreft Instagram en WhatsApp moeiteloos achter zich. Hosanna! Nou, niet echt dus.


Ondanks de honderden miljoenen gebruikers en ondanks honderden miljoenen investeringen wereldwijd, blijven de inkomsten achter. Hoe komt dat?


Een miljardenbedrijf dat afhankelijk is van één product, balanceert natuurlijk permanent op de rand van de afgrond. In het geval van Snapchat komt daar ook nog eens bij dat de advertentie-inkomsten, normaal gesproken de grootste inkomstenbron, tegenvallen omdat het bedrijf zich daarmee in eerste instantie niet echt heeft willen profileren. Een soort zelf opgelegd adblocker-schap, zeg maar. Alles draaide aanvankelijk om het vergaren van zoveel mogelijk gebruikers. En dat lukt niet als je je teveel met commercie in laat, zo was de redenatie. Achteraf gezien waarschijnlijk niet de meest briljante gedachte.


Inmiddels wordt er door Snapchat al enige tijd volop geëxperimenteerd met allerlei vormen van advertising, maar dat is rijkelijk aan de late kant. Bovendien blijft het nog steeds de vraag of de gebruikers Snapchat niet de rug zullen toekeren als er sprake is van veel commerciële activiteit. ‘Snapchat is geen contentplatform, maar voor gebruikers hoofdzakelijk een communicatiemiddel. Zolang advertenties niet worden geïntegreerd in een berichtendienst, heeft het geen hoge waarde voor merken’, zei Scott Carland van IPG Medialab recent veelzeggend.


Dus als het linksom niet lukt, dan maar rechtsom, denken ze nu bij Snapchat. Op 15 september werd daarom aangekondigd dat de dienst geld gaat vragen voor het opnieuw bekijken van snaps. Kosten: 99 dollarcent. De honderden miljoenen gebruikers wereldwijd ten spijt, vraag ik me af of dit een relevant antwoord is om de geldhonger waaraan Snapchat permanent lijdt, te stillen. Als de gebruikers advertising niet accepteren, zullen die dan wel massaal willen betalen voor hergebruik van ‘oud nieuws’ van een vluchtig medium als Snapchat?


Op  de een of andere manier heb ik een akelig déjà vu.


Nicolette Hulsebos