Spread the word

04-01-2016 (15:59) - Column

YouTube, Instagram, Snapchat, Persicope, Meerkat, Selfies, sfeerbeelden, instructievideo’s. De opmars van het plaatje  zet zich in 2016 onverminderd voort.  Toch hoop ik dit jaar op een klein beetje meer.

 
Zo maar een greep uit wat we zagen in 2015: 400 miljoen Instagramgebruikers uploaden in 2015 dagelijks 80 miljoen foto’s. Dat betekent dat vorig jaar op Instagram alleen 29,2 miljard foto’s het web zijn opgestuurd. Of neem Snapchat: dagelijks gaan er 350 miljoen foto’s over en weer, wat over 2015 127 miljard foto’s opleverde.
 
Facebook zat ondertussen niet stil en maakte het mogelijk om video’s direct in je tijdlijn te delen, waardoor er in 2015 meer filmpjes werden gedeeld dan ooit tevoren. Zelfs YouTube had er last van. Die last zal in 2016 zeker niet afnemen.
 
Eén van de organisaties die in 2015 wat mij betreft precies de juiste visuele campagne lanceerde, was het Rijksmuseum. Het liet een aantal professionele Instagramfotografen na sluitingstijd los in het gebouw. De foto’s werden snel gedeeld en bereikten twee miljoen mensen. Voor het Rijksmuseum was dit een prachtig moment om bij een jongere en nieuwe doelgroep onder de aandacht te komen. 
 
Hopelijk gaan we in 2016 nog veel meer van dit soort campagnes zien die ongetwijfeld een instant hit zullen worden. Toch hoop ik dit jaar ook op een klein beetje meer en vinden we ergens tussen de miljoenen beelden die over ons worden uitgestort, af en toe een paar woorden om wat we zien naar een hoger plan te tillen.
 
Nicolette Hulsebos