TMG winkel van sinkel zonder Huismerk

26-10-2015 (10:52) - Column

Terwijl de opbrengsten over de eerste negen maanden bij TMG verder wegzakken met een kleine 7 procent, kondigt algemeen directeur Harry de Wit aan dat het nieuwe TMG Landelijke Media per 1 december moet staan als  ‘een huis met merken’ in plaats van een huis met één merk (De Telegraaf). Dat voelt als een déjà vu van de verkeerde soort.


Want er is nog zo’n ‘huis met merken’. Dat huis heet Sanoma en het vecht momenteel zo mogelijk nog harder voor zijn voortbestaan dan TMG Landelijke Media. Maar waar Sanoma ondanks alle problemen nog steeds kan beschikken over een aantal prachtige merken die geld in het laatje brengen, ziet dat plaatje er bij TMG anders uit. De Telegraaf, Privé. Autovisie en Metro waren ooit stuk voor stuk prachtmerken, maar ergens onderweg ging het met ieder van deze merken mis. VROUW en De Financiële Telegraaf hebben bij mijn weten nooit zelfstandig een merkstatus gehad.


Grootste probleem is dat TMG Landelijke Media niet echt lijkt te kiezen zoals bijvoorbeeld concurrent De Persgroep dat wel succesvol heeft gedaan. Daar maken ze ‘nieuwsmedia’. Helder! Bij TMG maken ze daarentegen ‘merken’. Wat voor merken? Nieuwstitels, publiekstitels of special interest titels? Het is een winkel van sinkel. In die winkel valt De Telegraaf zelf nog het meest op, maar juist De Telegraaf mag in de strategie van De Wit niet langer Het Huismerk zijn.


En zo loop je dus de kans dat je het kind met het badwater weggooit. Ondertussen mogen Jacqueline Smit (ex 538) en Barbera Wolfensberger (ex FHV BBDO) als respectievelijk commercieel directeur en marketing directeur dit Huis met Merken aan de man gaan brengen. Zullen we het er maar op houden dat dit een zeer uitdagende klus wordt?

 

Nicolette Hulsebos