Trappen we wel hard genoeg?

04-04-2016 (00:00) - Column

Ken je het gevoel? Je zit op je fiets en je trapt heel hard. Na een uur of zo kijk je om en je schrikt je rot. De mensen met wie je op pad ging, zijn in geen velden of wegen te bekennen. Er zit niets anders op dan rechtsomkeert te maken om weer aansluiting te vinden bij je vrienden.
 
Precies dat gevoel had ik afgelopen week toen ik de resultaten las van het onderzoek Media:Tijd, een grootschalig onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP)  naar het mediagebruik van Nederlanders.
 
Wat blijkt? Nederlanders kijken dagelijks nog steeds 2 uur en 24 minuten televisie en dat is meer tijd dan we aan wat voor andere mediadrager dan ook besteden. De 19 minuten die we over hebben voor Uitzending Gemist (twee jaar geleden 14 minuten) of de 4 minuten die we dagelijks over hebben voor video’s op YouTube (twee jaar geleden 3 minuten) staan daarmee ook nu nog in schril contrast.
 
Met andere woorden: televisie heeft nog steeds een enorme impact op ons dagelijks leven. Wat dat betreft is er sinds de jaren zeventig nauwelijks iets veranderd. Toen keken we ’s avond tussen acht en tien massaal televisie en dat is nu nog steeds zo.
 
Natuurlijk zal dat over vijftig jaar vast anders zijn, maar hallo, dat duurt nog een halve eeuw. En juist dat dreig ik, en met  mij velen in dit vak, wel eens te vergeten. Zo vol als we zijn van wat alle nieuwe platforms ons kunnen brengen, zo makkelijk vergeten we dat de wereld in zijn eigen tempo door draait.  En dat is natuurlijk best wel suf als je meent de wijsheid in pacht te hebben op het gebied van marketing en communicatie.
 
Omdat ik niet suf wil zijn, maak ik dus nù rechtsomkeert om zo snel mogelijk aansluiting te zoeken bij al die mensen voor wie we aan het werk zijn. 
 
En nu maar hopen dat ik hard genoeg kan trappen!
 

 
Nicolette Hulsebos