Zelf verstopte eieren zoeken

10-03-2015 (07:32) - Column

CEO’s moeten zichtbaar en betrokken zijn, zo wijst actueel onderzoek van Weber Shandwick uit. Dat haalt je de koekoek, denk ik in eerste instantie. Want wat heb je als onderneming aan een ‘onzichtbare’, niet betrokken CEO?
 
Onderzoek wordt meestal uitgevoerd om zelf verstopte eieren te zoeken en dat zal ook in het onderhavige geval ongetwijfeld aan de orde zijn, denk ik in tweede instantie. Weber Shandwick zou echt geen onderzoek presenteren als er niet ergens een opportunity was om er geld mee te verdienen. 
 
Het is niet zo moeilijk om je iets bij de mogelijkheden ervan voor te stellen, als je een in corporate affairs gespecialiseerd bureau vertegenwoordigt. Er vallen immers sinds jaar en dag nogal wat ‘zichtbare’ CEO’s door de mand. 
 
Fraude, onkunde, slordigheid: het is in de top van het bedrijfsleven met regelmaat aan de orde van de dag. Betrokken èn zichtbare topmanagers en witteboordencriminaliteit gaan hand in hand. 
 
Aegon, Ballast Nedam, Rijkswaterstaat, Imtech, Deutsche Bank: het is een kleine greep uit ondernemingen die kamp(t)en met frauderende (top)managers. Hoe zichtbaarder de manager in kwestie, hoe groter het probleem voor de onderneming. 
 
Aan de andere kant zijn er nog steeds veel meer niet frauderende, betrokken en zichtbare CEO’s om de weegschaal in een gezonde balans te houden. Hebben we daarvoor dan onderzoek van Weber Shandwick nodig? 
 
Nou, nee, niet echt. Maar geruststellend is het wel om zo’n zelf verstopt ei gepresenteerd te krijgen. Het enige waar ik dan nu wel benieuwd naar ben, is of Weber Shandwick met dit onderzoek te maken krijgt met een (zelf verstopt) windei. 
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.