Zij dronk Ranja met een rietje

09-08-2015 (22:48) - Column

Toeval bestaat niet: gisteren zag ik de commercial voor het geherintroduceerde Ranja voorbij komen en dezelfde dag las ik in de bijlage van Het Parool over de snelle opmars van hippe, nieuwe volwassen (fris)drankjes en siropen die op kleine schaal in Nederland worden geproduceerd en verkocht.


Raak trimmert opnieuw aan de weg en Exota en Tjolk proberen het ook weer. Merkdeskundigen Rik Riezebos en Jorge Labadie wijtten eerder dit jaar op NU.nl de herintroducties aan een mogelijke vorm van ‘luiheid’ van de ondernemers. Een nieuw merk introduceren is immers duur. Maar ik geloof dat beide mannen het deze keer bij het verkeerde eind hebben.


De herintroducties van de oude merken en de opmars van allerlei kleine, lokale initiatieven liggen in elkaars verlengde en hebben alles te maken met onze behoefte aan authenticiteit en eerlijkheid. Liever lokaal, dan internationaal. Liever een onderscheidend product dan een massaproduct. Liever biologisch dan een drankje met allerlei chemische toevoegingen.


De jonge, nieuwe spelers haken aan bij de hang naar eerlijke producten en eten dat we met liefde zelf bereiden, terwijl de herintroductie van de oude merken daarbij aanpikken vanuit de gedachte dat vroeger alles ‘beter’ (want eerlijker) was. Zo kunnen start-ups en oude merken naast elkaar succesvol de aanval openen op ‘wereldmerken’ als het saaie Coca-Cola en 7-UP.


Van luiheid is dus in geen sprake. De doe-het-zelvers werken zich een slag in de rondte om hun (vaak echt lekkere!) product te produceren en de marketeers die de oude merken nieuw leven inblazen, zijn vooral slimme ondernemers die de huidige trend snel oppikken.

Nicolette Hulsebos
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.