Aviko introduceert Buurttafelcampagne

24-04-2017 (14:00) - Creatie

Samen met de buren eten leidt tot meer sfeer, gezelligheid en een veiligere buurt. Bovendien leer je je buren er beter door kennen. Aviko vult de behoefte aan buurtcontact in door de introductie van de ‘Buurttafel’. Vanaf 24 april start de grootschalige campagne met een aankondingscommercial op TV en kunnen consumenten zich opgeven voor de Buurttafel, waarbij samen met de buurt wordt gekookt en gegeten. In totaal worden maar liefst 40 Buurttafels weggegeven.


concept

Een 35-seconden TV commercial in drie varianten en een 1,5 minuut online versie introduceren in week 17 het concept van de Aviko Buurttafel. Consumenten kunnen hun buurt via www.aviko.nl opgeven voor de Buurttafel. Vanaf juni rijdt de Aviko Foodtruck met het kookweek team voor bij de gelukkige winnaars. Onder begeleiding van de vrolijke klanken van een live gitarist wordt gezellig gekookt en gegeten rond de langgerekte buurttafel. Aan het eind van de avond mogen de buurtbewoners hun favoriete recept kiezen dat de volgende dag bezorgd wordt bij een vriend. 

verdieping
Ingeborg Blaauw, senior brand manager van Aviko licht toe: “Met de Buurttafel maken we een mooie verdieping van ons succesvolle Kookweekconcept dat we in 2015 hebben geïntroduceerd. Met de Kookweek inspireren en helpen we consumenten op alle dagen van de week met recepten, producten en tips op maat passend bij hun weekindeling. De Buurttafel is de ultieme samensmelting van de Kookweek. We brengen mensen dichterbij elkaar door de liefde voor eten met elkaar te delen en samen plezier te beleven. Juist in deze individualistische maatschappij voelen we de behoefte om te socialiseren. Met de Buurttafel proberen wij als merk ons steentje hieraan bij te dragen!”

behoefte
Dat er behoefte is aan een intensiever buurtcontact bestaat, blijkt uit het recente buurtonderzoek dat Aviko en SAMR uitvoerden onder 1200 respondenten*. Hoewel Nederlanders dik tevreden zijn over hun buren, geeft ruim een kwart aan meer buurtcontact te willen hebben. Nog maar de helft van Nederland heeft contact met de buurt dat verder gaat dan de directe buren. 67% van de ondervraagden geeft aan dat samen eten zorgt voor een beter onderling contact en daarmee voor een veiligere buurt. In het Oosten heeft men het meest van alle provincies contact met (bijna) de hele straat en gaat men – net als in het Zuiden – gemiddeld vaker op de koffie of borrel bij de buren. Regionaal blijken er meer verschillen in het buurtcontact te zijn. Regio West heeft met name spontane buurtactiviteiten, terwijl men in Noord/Oost/Zuid het vaakst buurtbarbecues en –feesten organiseert. In het Westen heeft men van alle provincies het meest behoefte aan meer buurtcontact. 

credits
Opdrachtgever: Aviko
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Ingeborg Blaauw
Bureau:         Backbone Marketing
Strategie en creatie:                                Jacqueline Tomassen en John Dekker
PR:                                                           MVPR, Amsterdam