#FollowVanGogh bereikt miljoenenpubliek

19-07-2017 (11:03) - Creatie

In opdracht van Van Gogh Europe is door No Dutch No Glory onder de noemer #FollowVanGogh een online videocampagne ontwikkeld waarmee fans worden uitgenodigd om zelf in de voetsporen te treden van de Vincent van Gogh (1853-1890). 

 

compilatie van drie films

De video’s zijn opgezet als een rondrit door de drie vrienden Jiro, Frank en Ruben langs de verschillende plekken in Nederland, België en Frankrijk waar de kunstenaar heeft gewoond en gewerkt of waar zijn werk is te zien. De driedelige campagne is inmiddels door een miljoenenpubliek bekeken. Vandaag verschijnt een compilatie van de drie films.
 

met het boek in de hand

Uitgangspunt voor de rondrit was De grote Van Gogh Atlas, een publicatie over Van Goghs tocht door Europa die door uitgeverij Rubinstein in samenwerking met het Van Gogh Museum is uitgegeven in het Nederlands, Frans, Engels en binnenkort ook Duits, en die inmiddels ook in het Chinees, Japans en Koreaans is verschenen. Met het boek bij de hand zijn de drie vrienden Jiro, Frank en Ruben, tevens medewerkers van No Dutch No Glory, vertrokken met als doel om de kunstenaar onderweg beter te leren kennen, met eigen ogen te bekijken wat hij zelf heeft gezien en dit vast te leggen in een onbevangen beeldverslag. In 12 reisdagen legden ze 3.000 km af en bezochten ze 21 steden, vijf musea en tal van bijzondere plaatsen die in verband kunnen worden gebracht met Van Gogh. 


onaangetast dor de tijd

Bestuurslid Van Gogh Europe Milou Halbesma (Van Gogh Museum) over deze productie: “De makers zijn erin geslaagd een eigentijdse en persoonlijke reis te verbeelden. De videoserie laat zien dat er, naast de locaties die tastbaar herinneren aan Van Gogh of de musea waar zijn werk is te bewonderen, nog veel van de landschappen onaangetast zijn door de tijd. Wij hopen dat fans wereldwijd door deze serie worden aangespoord om zelf ook in de voetstappen te treden van hun geliefde kunstenaar.”
 

miljoenenbereik

Binnen een tijdsbestek van enkele weken bekeken ruim 1,5 miljoen mensen de video’s en bereikte de campagne 3,4 miljoen mensen via sociale media. Dit genereerde tienduizenden ‘likes’ en honderden inhoudelijke reacties en foto’s van reizen die door de fans zelf waren gemaakt. De grootste respons kwam uit Nederland (36%), gevolgd door de Verenigde Staten (23%), het Verenigd Koninkrijk en Mexico (5%), en Frankrijk (3%).
 

internationale samenwerking

Onder de naam Van Gogh Europe hebben circa 25 locaties en musea in Nederland, België en Frankrijk zich verenigd. Samen zetten zij zich in voor het behoud en de collectieve promotie van Van Goghs erfgoed. Met Route Van Gogh Europe worden bezoekers uitgenodigd om in de voetsporen van Vincent van Gogh te treden. Route Van Gogh Europe verbindt drie landen, zes musea, negen erfgoedlocaties en veertien steden. Met een meertalige website, een consumentenbrochure en een ‘sales guide’ worden belangstellenden geïnformeerd over de erfgoedlocaties, culturele en toeristische activiteiten, thematische internationale routes en aantrekkelijke arrangementen.
 
Via Facebook , Twitter en Instagram worden actualiteiten en ervaringen van bezoekers gedeeld met iedereen die belangstelling heeft voor het erfgoed van Vincent van Gogh. Route van Gogh Europe is mogelijk dankzij financiering van de Europese Unie in het kader van Promoting International Tourism for Culture and Heritage (PITCH). Het doel van het project is om de bekendheid van het erfgoed te vergroten en meer internationale bezoekers aan te trekken.