Definitief programma PICNIC Festival 2012 bekend

05-09-2012 (08:41) - Opleidingen

PICNIC heeft het programma gefinaliseerd voor het PICNIC Festival 2012 op 17 en 18 september in het Eye Film Institute in Amsterdam. Het is Europa’s grootste evenement met het thema 'New Ownership: de verschuiving van top-down naar bottom-up'. 

Deelnemers kunnen kennis maken met voorvechters en deskundigen van organisaties als General Electric, Airbnb, O'Reilly Media, AKQA, ChallengePost, The Awesome Foundation, e.Ventures, WIRED, Carbon War Room, Crisis Mappers, UnCollege. In meer dan 65 lezingen, workshops, paneldiscussies en masterclasses laten zij de ontwikkelingen van ‘New Ownership’ zien en wat hun antwoord daarop is.
Een greep uit de sprekers:
  • Tim O’Reilly, CEO van O’Reilly Media en één van de oprichters van de open source en ‘Maker movements’.
  • Doc Searls, journalist, blogger en auteur van het boek 'The Cluetrain Manifesto' en 'The Intention Economy: When Customers Take Charge'.
  • Jon Lombardo, Social Media COE Leader bij General Electric. Hij gaat in op het concept ‘healthy sharing’ onder vrienden.
  • Elizabeth Stark, een voorstander van open internet en tegenstander van de Stop Online Piracy Act (SOPA), een controversiële Amerikaanse wet die wereldwijd gezien wordt als beperking van de internetvrijheid.
  • Daan Roosegaarde, artiest en architect, technoloog en ondernemer richt zich op ‘soft’ en ‘hard’ kapitaal in de kunst.
  • Louisa Heinrich, strateeg bij Fjord, kijkt naar de betekenis van zelfbeschikking over je eigen ‘Quantified Self’.
  • Cathal Garvey, een bio-engineer die wetenschap naar de burger brengt. Hij ontwikkelde een volledig geaccrediteerd laboratorium bij zijn grootmoeder op zolder.
Break-out sessies:
  • In 'Crowdfunding 101' workshop wordt met elkaar onderzocht welke financiële en juridische gevolgen crowdfunding-platforms hebben op ondernemers, ‘burger’-investeerders, banken en de traditionele investeerders.
  • Tijdens de 'Social Capital of Collaborative Platforms' panel wordt gediscussieerd over de manier waarop platforms, zoals The Awesome Foundation (een crowdfunding netwerk), AirBnB, IOBY (een community resourcing platform), en ChallengePost, het platform van de Amerikaanse overheid voor crowdsourced innovatie, mensen helpt de services die ze nodig hebben te identificeren en te leveren.
  • De 'Digital Disruptions' workshop. Bij deze workshop worden de deelnemers uitgedaagd toekomstige digitale en innovatieve scenario’s te bedenken die ontstaan als nieuwe technologieën, economische verschuivingen en sociale transformaties samenkomen, met als doel te ontdekken waar nieuwe producten en diensten uit voort kunnen komen.
 
Ook zijn er ‘labs’, kunstinstallaties en een Crossover-marktplaats voor innovatieve kleine bedrijven en worden start-up wedstrijden georganiseerd door de Nederlandse Postcode Loterij en Vodafone Nederland. Het definitieve programma van het Festival vind je op hier.