Halal fors in opmars

01-05-2017 (11:20) - Economisch

Halal-vlees, halal-oogschaduw, een halal-vakantie: de industrie rondom halal groeit snel. Er werd in Europa vorig jaar naar schatting voor 70 miljard euro uitgegeven aan halal-producten.


Belangrijke oorzaken van die groei: veel moslims in Europa worden kapitaalkrachtiger en hebben dus meer geld te besteden. En de tweede en derde generatie van Turken en Marokkanen wil kwaliteit en heeft daar geld voor over. Kortom: halal wordt big business. De groei van halal is ook te zien op de derde internationale Halal Beurs, momenteel in Eindhoven. Honderden bezoekers worden daar verwacht uit meer dan 20 landen als Turkije, Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte en Marokko. De boodschap: ondernemers, grijp de kansen in halal, onderneem actie.
 
Nederland blijft nog achter
Overigens staat halal binnen Europa als geheel hoger op de agenda dan in Nederland in het bijzonder. Maar marktonderzoeker IRI bevestigt dat de verkoop van halal-vlees en vleeswaren bij de grote Nederlandse supers wel groeit: in 2015 werd er voor 3,8 miljoen euro verkocht, een jaar later was dat 5 miljoen euro, een stijging van 31 procent. Voralsnog is dat echter peanuts in vergelijking met de totale omzet van de supermarkten.
 
 

NOS.nl

Bureaus

Media

Marketing