Advertentiemarkt krabbelt op

30-04-2015 (00:00) - Economisch

Na twee moeilijke jaren is ook de advertentiemarkt in 2014 opgekrabbeld. De bestedingen groeien mede dankzij grote sportevenementen, het economisch herstel en de sterke groei van online marketing, zo concludeert ABN AMRO in haar Visie op de TMT-sector die gisteren is gepubliceerd. 
 
Het marktaandeel van dit advertentiemedium steeg in 2014 van 34 naar 38 procent. Dit ging volledig ten koste van print, dat zakte van 30 naar 26 procent. Behalve in print namen de advertentie-inkomsten van alle media toe. 
 
Opnieuw kwam online, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste advertentiemedium, als beste uit de bus, met een stijging van 11,3 procent. Dit is een keerpunt ten opzichte van 2013 toen de groei juist terugliep naar 8 procent.
 

Deze groeiversnelling is volgens ABN AMRO vooral te danken aan de sterke toename van mobile advertising op smartphones en tablets. Zij verwacht dat de advertentiemarkt ook in 2015 groei laat zal laten zien. 


Bureaus

Media

Marketing