Amazon in Nederland met argusogen bekeken

17-11-2014 (07:42) - Economisch

B2C ondernemend Nederland is verdeeld over de impact van de intrede van Amazon.com op de Nederlandse markt. 
 
Een op de drie experts uit het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020 voorspelt dat Amazon een positieve invloed gaat hebben op de marktpositie van zijn organisatie. Tegelijkertijd voorspelt eveneens een op de drie experts dat Amazon juist een negatieve invloed heeft op zijn bedrijfsresultaat. Van de 164 ondervraagde retailers is 65% niet van plan samen te werken met Amazon. 7% doet dit al en 29% is dit wel van plan.
 
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat in opdracht van Shopping2020 in de afgelopen weken door GfK is uitgevoerd onder 337 experts van een groot aantal Nederlandse B2C ondernemende bedrijven. In Shopping2020, een initiatief van Thuiswinkel.org, werken 24 brancheverenigingen samen. 
 
Marco Wolters, Head of Retail bij GfK, geeft aan dat Amazon al langer vanuit twee invalshoeken wordt bekeken door Nederlandse retailers. ‘Aan de ene kant biedt Amazon als ‘online warenhuis’ veel kansen voor Nederlandse retailers, nu al in het buitenland, straks ook in Nederland. Aan de andere kant zal Amazon zeker impact hebben op de Nederlandse markt. Het gaat hier immers om een groot online handelsplatform met een enorme online traffic. Dan is het logisch dat veel retailers voor de ‘if you can’t beat them, join them’-strategie kiezen.’ 
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing