Automobiliteitsconcepten weinig populair

15-04-2015 (07:33) - Economisch

Het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit, zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto's, private leasing of een mobiliteitsbudget via de werkgevers is nog erg klein.  
 
De gebruikerspercentages variëren van 0,5% voor het autoreisdelen tot 1,2% van de werknemers die gebruik maakt van een mobiliteitsbudget via de werkgever.  
 
De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Ruim 60% heeft niet eerder gehoord van het fenomeen autoreisdelen of zakelijke deelauto. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74% heeft er tenminste van gehoord en 48% weet globaal wat het inhoudt. 
 
Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd; (bijna 60% van gehoord en 35% is globaal bekend met de spelregels. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. 
 

De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5% van 'deelconcepten' zoals autodelen, autoreisdelen of de zakelijke deelauto tot 2,4% gebruiksintentie voor private lease. 


Bureaus

Media

Marketing