Bestedingen in non-food markten stabiel

20-05-2014 (08:12) - Economisch

De bestedingen in de door GfK gemeten non-food markten zijn in het eerste kwartaal nauwelijks lager uitgevallen dan in dezelfde periode vorig jaar. De bestedingen daalde dit kwartaal met slechts 0,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de Q1 rapportage van GfK Retail Reports.
 
De afgelopen 4 kwartalen schommelde de omzetdaling tussen de 4 en 7 procent. Van alle markten die GfK in kaart brengt, laten 6 van de 11 markten zelfs weer een positief groeicijfer zien ten opzichte van vorig jaar. Dit geldt voor Kleinhuishoudelijk, Office, Telecom, Doe Het Zelf maar ook voor de Fietsenmarkt en Groothuishoudelijk. De markten voor Consumenten Electronica, Entertainment en Toerisme laten nog steeds een daling zien.
 

Het economisch herstel en het stijgende consumentenvertrouwen zorgt voor een groei van de markt voor klein huishoudelijke apparatuur met 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee laat de markt nu 2 kwartalen op rij weer groei zien. De hoogste groei is te zien bij de kleine keuken apparaten waarvan de omzet groeide met 7,5%. Net als in het laatste kwartaal van 2013 zijn het vooral de ‘vetarme’ friteuses, keukenmachines, staafmixers, blenders en contactgrillen. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing