Crowdfunding wint terrein

07-10-2013 (08:36) - Economisch

Inmiddels is de helft van de Nederlanders bekend met crowdfunding als nieuwe vorm van financiering. Daarbij wordt financiering via de crowd als een goed alternatief gezien voor de lening bij de bank. 
 
Dit blijkt uit onderzoek dat bureau Motivaction en crowdfunding adviesbureau Douw&Koren uitvoerden onder ruim 1100 Nederlanders. Als voornaamste aantrekkelijke aspecten van crowdfunding noemen Nederlanders die het begrip kennen het minder afhankelijk zijn van banken, het direct betrokken kunnen raken bij interessante ondernemingen en projecten en het direct en laagdrempelig kunnen investeren. 
 
Crowdfunding is een vorm van online financiering met als typerend kenmerk dat de financiering wordt opgehaald bij de crowd: een grote groep individuen die per persoon relatief kleine bedragen investeren, lenen of doneren om zo in de financiering te kunnen voorzien van een onderneming of project. Crowdfunding liet de afgelopen jaren een exponentiële groei zien; in de eerste helft van 2013 werd 13 miljoen euro middels crowdfunding gefinancierd. 
 
Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels de helft van de Nederlanders wel eens heeft gehoord van crowdfunding. Gijsbert Koren van adviesbureau Douw&Koren: ‘Dat is natuurlijk bijzonder voor een financieringsinstrument dat pas sinds vorig jaar op enige schaal MKB’ers van financiering voorziet. Tegelijkertijd geeft het ook de potentie voor groei weer: crowdfunding is nog steeds in opmars.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing