FMCG-industrie: 'meer focus op product en merk'

14-03-2014 (08:22) - Economisch

In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI en GfK voor het vijfde jaar op rij publiceren.
 
Fabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat investeren in merken en innovatie de motor is voor groei. De aandacht voor product- en merkaanbod steeg aan industriezijde van een vijfde plaats in 2010 tot de nummer één in 2014.
 
Dat foodretail zich concentreert op de economie en consumentenvraag, is niet verwonderlijk. De economische positie van Nederland, het min of meer uitgewerkte trading-down effect en de sterke prijsoriëntatie van de consument raakt retail in het hart.
 
Voor het eerst sinds 2010 staat de relatie met de handel niet meer bovenaan voor directieleden in de levensmiddelenindustrie. Tegelijkertijd kent retail voor het eerst sinds jaren meer belang toe aan de relatie met de industrie. In het rapport wordt deze verschuiving verklaard vanuit de behoefte aan differentiatie op basis van (merk)kwaliteit en assortiment en als middel om uit het relatief lage prijsniveau in Nederland te komen. Hoewel prijsstelling zeer dominant blijft, lijken elementen als kwaliteit, gezondheid en service steeds belangrijker om de consument te verleiden.
 
Philip den Ouden, directeur FNLI: 'Een opvallende, maar zeker niet verrassende ontwikkeling is de stijging van het topic voedsel- en productveiligheid onder fabrikanten. Het jaar 2013 werd gekenmerkt door verschillende incidenten in de voedingsmiddelenketen. De bestaande kwaliteitssystemen worden nu uitgebreid om, naast voedselveiligheid, ook de productintegriteit te borgen. Voor de FNLI een belangrijk aandachtspunt, dat ook in 2015 weer hoog in prioriteit zal scoren.'

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing