Marketing specialisten massaal op zoek naar andere baan

19-09-2014 (00:00) - Economisch

Mensen die nu een baan hebben in de marketing, communicatie, pr en reclame zijn massaal en actief op zoek naar ander werk.

Binnen deze beroepsgroepen is een op de zes actief op zoek naar een nieuwe baan, meer dan de helft is latent op zoek en houdt de arbeidsmarkt goed in de gaten. In de hele (werkende) beroepsbevolking zegt slechts een op de twaalf werknemers op zoek te zijn naar een andere baan.
 
Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Dat onderzoek loopt nu twaalf jaar en deze week zijn de cijfers over de eerste zes maanden van 2014 toegevoegd.
 
Verder zijn ook callcenter-medewerkers zeer actief op de arbeidsmarkt: een kwart van hen zoek een andere baan. De hoge cijfers binnen marketing, communicatie, pr en reclame hangen waarschijnlijk samen met de grote conjunctuurgevoeligheid van deze branches. Bij callcenter-medewerkers is de oorzaak volgens Intelligence Group het veelal ontbreken van vaste contracten.
 
De verschillen met andere functies en beroepen zijn enorm. In de techniek, ICT en in de bouw is bijna niemand actief op zoek naar een andere baan. En het allerlaagst van alle groepen op de arbeidsmarkt scoren de HRM-medewerkers van 35 jaar en ouder. Van die groep is 97% NIET actief op zoek naar een andere baan.
 
Intelligence Group is gespecialiseerd in arbeidsmarktonderzoek. We doen inmiddels onderzoek in 45 landen. We weten van alle beroepsgroepen, leeftijdscategorieën en opleidingsniveaus hoe en waar mensen naar ander werk zoeken, wat ze de belangrijkste arbeidsvoorwaarden vinden, en hoe sterk of zwak hun positie op de arbeidsmarkt is. In het (Nederlandse) onderzoek over de eerste helft van 2014 zijn 24.500 mensen ondervraagd.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing