Mediabestedingen telecombranche omlaag

25-03-2014 (08:22) - Economisch

De bruto mediabestedingen van de telecommunicatie-branche zijn in de eerste twee maanden van 2014 met bijna 7 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 
 
De mediabestedingen aan multiplay diensten (bellen + internet + televisie), dat een aandeel van twee derde heeft in de totale bruto mediabestedingen aan telecommunicatie, daalden met 1,6%. Dit blijkt uit de Market Update Telecommunicatie van Nielsen.
 
De totale bruto mediabestedingen aan telecommunicatie daalden in de eerste twee maanden van 2014 tot € 45,5 miljoen. De bestedingen aan multiplaydiensten daalden tot iets minder dan € 31 miljoen. De bruto mediabestedingen van kabelexploitanten en vooral internetproviders namen sterk toe.
 
Grootste adverteerders binnen de branche telecommunicatie is Vodafone, hoewel de bestedingen daalden met meer dan 15% tot € 10,3 miljoen. Met -35% was de daling van de bruto mediabestedingen (€ 7,5 miljoen) van KPN nog groter. 
 
Grote stijgers waren Ziggo en UPC, die in 2014 allebei ongeveer twee keer zoveel besteedden als in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat beide partijen hun mediabudgetten sterk verhoogd hebben, terwijl eerder dit jaar bekend werd dat UPC-moeder Liberty Global concurrent Ziggo overneemt.
 

 


Nielsen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing