‘Nederlandse TMT-sector te weinig ambitieus’

14-02-2014 (08:27) - Economisch

Hoewel Nederland een goede kweekvijver is voor innovatieve start-ups speelt de Nederlandse TMT-sector op het wereldtoneel geen rol van betekenis. Nederlanders laten zich nog teveel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem en zijn hierdoor onvoldoende in staat om te profiteren van netwerken, kennis en financieringen die internationaal beschikbaar zijn. De oeroude Nederlandse handelsgeest biedt echter wel potentieel voor de start-ups. Dit is aanleiding voor ABN AMRO om extra in te zetten op het ondersteunen van de ‘tech-nomaden’.
 
Over de hele wereld hebben regio’s zich ontwikkeld tot veelbelovende ecosystemen voor internet- en softwarebedrijven. In Nederland staat het TMT-ecosysteem nog in de kinderschoenen. Hoewel Amsterdam een interessante uitvalsbasis is, is het nog geen cluster waar TMT-bedrijven zich massaal vestigen. Het ontbreken van een cluster heeft volgens ABN AMRO invloed op de innovatiekracht van de branche en het groeipotentieel van startende bedrijven. 
 

Slechts weinig Nederlandse TMT-start-ups slagen er in uit te groeien tot multinationals die de concurrentie met buitenlandse partijen kunnen aangaan. In de startfase van bedrijven is doorgaans voldoende investeringsgeld beschikbaar. In de groeifase is het voor TMT-bedrijven veel moeilijker hun weg te vinden in netwerken van andere TMT-ondernemers en naar investeerders. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing