Omzet grootste A-merken groeit amper

24-03-2014 (08:26) - Economisch

De honderd grootste merken in de supermarkt zijn het afgelopen jaar slechts met 0,3 procent in omzet gegroeid. Dat is een stuk lager dan de 1,5 procent groei die de totale omzet in de supermarkt doormaakt en de laagste groei sinds 4 jaar. 
 
De zuinige consument is debet aan het matige supermarktresultaat. Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel. 
 
Waar de merken voorheen last hadden van de sterker presterende huismerken in houdbaar, komt de belangrijkste bijdrage aan de groei nu van vers (agf, vlees en brood) en van merkartikelen die buiten de top 100 vallen. De kleinere merken op plaats 101 tot en met 300 in het marktonderzoek weten met 2 procent wél redelijk te groeien. Maar ook binnen de top 100 zijn er wel degelijk een aantal A-merken die ver boven de marktgroei presteren. Onder andere Hertog Jan, Bio+, Nutrilon, Melkunie, Alpro, Jupiler en Milka groeiden met meer dan 10%.
 

Het grootste A-merk in Nederland is voor de 12e keer Campina met een omzet van ruim 390 mln euro. Binnen de Top 100 boekt het merk Nutrilon de meeste vooruitgang. Dit merk stijgt 24 plaatsen in de ranking. Verder in de top 3 van grootste stijgers staan het biermerk Jupiler en het merk Alpro. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing