Ook TMT-sector lijkt uit de crisis te komen

08-05-2014 (08:08) - Economisch

Door het aantrekken van de Nederlandse economie laat de TMT (Telecom, Media en Technologie)-sector in 2014 weer omzetgroei zien, verwacht ABN AMRO. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen sectoren. 
 
Uitgeverijen, drukkerijen en communicatiebureaus blijven namelijk licht krimpen. Herstel is te zien in televisie, radio en informatietechnologie. Voor de gehele sector geldt dat zij zich kan opmaken voor een ingrijpende gedragsverandering onder consumenten en bedrijven, zo concludeert ABN AMRO in haar Visie op de TMT-sector die vandaag is gepubliceerd.
 
In 2013 daalden de inkomsten uit televisiereclame nog met 3 procent. Radio herstelde zich sneller en realiseerde over heel 2013 een groei van ruim 2 procent. Volgens ABN AMRO zorgde het herstel van de economie vanaf de zomer voor meer omzet en investeerden bedrijven in de marketing van hun merken en producten. Deze omzetgroei zet ook de komende jaren door.
 
 ABN AMRO verwacht dat streaming steeds belangrijker wordt. Nederlanders kijken en luisteren steeds vaker op meerdere apparaten en vooral de tablet zorgt voor een sterke groei van mobiel televisie kijken. Een andere trend is de aanwezigheid van buitenlandse tv-bedrijven. Hierdoor zal de concurrentie verhevigen, niet alleen tussen zenders, maar ook met nieuwe aanbieders van content. In het spoor van Netflix betreden streamingdiensten als Videoland, Wappzapp en NLZiet de markt.
 

Telecom en internet profiteren volgens ABN AMRO niet van de economische opleving. In 2013 bedroeg de totale omzet in de telecom en internetsector 29,3 miljard euro. Er was sprake van een zeer bescheiden omzetstijging van één procent ten opzichte van 2012. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing