Total Retail: offline en online winkelen in 2020

12-02-2014 (08:26) - Economisch

De digitaal georiënteerde consument biedt juist voor winkels en winkelstraten veel kansen. Wel moet dan trefzeker ingespeeld worden op de veranderende consumentenbehoeften.
 
Tot deze aanbevelingen komt de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waarin 16 brancheorganisaties samenwerken. In te veel gemeenten ontbreekt het volgens de expertgroep nog aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. 
 
Retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele anderen moeten de handen krachtig ineen slaan, want al deze partijen spelen een belangrijke rol in deze opdracht. Bij dit proces is de supervisie en verbindende rol van de lokale overheid nodig. 
 
Als dit proces op zijn beloop wordt gelaten, zijn de maatschappelijke gevolgen enorm, stellen de experts. Dat uit zich in toenemende leegstand, onaantrekkelijke steden en dorpen, verloedering en sociale onveiligheid. Gemeenten worden opgeroepen een actieprogramma ‘Winkelgebied 2020’ te ontwikkelen en uit te voeren. Het moet als een kompas dienen om een complexe situatie met talloze belangen en betrokkenen in beweging en op koers te krijgen. 
 
Experts zijn ervan overtuigd dat consumenten winkelgebieden ook in de nabije toekomst graag blijven bezoeken. Wel is zeker dat de rol en functie van de winkelstraat verandert. Off- en online winkelen zullen in 2020 zijn verweven en gaan naadloos in elkaar over. We praten inmiddels over total retail.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing