Vertrouwen in goede doelen daalt verder

23-04-2014 (08:29) - Economisch

Het vertrouwen in de goede doelen is sinds 2012 flink gedaald. Vooral de organisaties die zich richten op het behoud van natuur en milieu hebben het zwaar te verduren. 
 
Ondanks een dip in de reputatie, blijft KWF Kankerbestrijding het goede doel  met de sterkste naam. Make-A-Wish is de hardste stijger. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders.
 
Zeventig procent van de goede doelen zag in twee jaar tijd zijn draagvlak afnemen. Over de betrouwbaarheid, de zorgvuldigheid van de geldbesteding en de kwaliteit van de organisatie ontstaan steeds meer twijfels onder de bevolking. Op één organisatie na zagen alle natuur- en milieuorganisaties hun draagvlak slinken. Alleen Milieudefensie wist zijn positie licht te verbeteren. 
 
Sterkste stijgers en dalers onder de goede doelen (+ ontwikkeling van de merkkracht t.o.v. 2012)
1.Make-A-Wish Nederland: +42%
2.Epilepsiefonds: +19%
3.Nationaal MS Fonds: +15%
 
Top 3 dalers (+ ontwikkeling van de merkkracht t.o.v. 2012)
1.NSGK (voorheen voluit Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind): -50%
2.Prinses Beatrix Spierfonds (voorheen Prinses Beatrix Fonds): -40%

3.Longfonds (voorheen Astma Fonds): -36% 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing