Achtergelaten winkelwagentjes scheppen kans voor online verkopers

05-12-2016 (10:35) - Economisch

PayPal en Ipsos presenteren hun derde jaarlijkse cross-border commerce rapport. Het wereldwijde onderzoek geeft inzicht in het online binnenlands en cross-border koopgedrag van ruim 28.000 consumenten in 32 landen.


De resultaten laten zien hoe webwinkels hun internationale verkoopactiviteiten kunnen uitbreiden. Verkopers zitten midden in een druk verkoopseizoen en kijken uit naar een omzetpiek die de inkomsten verhoogt. Daarnaast bestaat er voor zowel grote retailers als kleine ondernemers een enorme kans om nieuwe klanten te vinden door verkoop naar het buitenland.

 
belangrijkste utkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het rapport voor Nederlandse verkopers zijn:

·         72 procent van de Nederlandse volwassenen die online actief zijn, heeft in de afgelopen 12 maanden online geshopt, en 27 procent van deze groep verwacht dat zijn/haar online uitgaven de komende 12 maanden zullen stijgen. De meest voorkomende redenen voor het verwachten van een toename zijn het gemak van online shoppen (80%) en de verwachting dat verzending goedkoper wordt (22%).

·         37 procent van de Nederlandse online shoppers, heeft in 2016 een aankoop in het buitenland gedaan. Bijna een kwart (24%) van hen besteedt meer dan de helft van hun totale online uitgaven over de grens.

·         Veilige betaalopties en gratis verzending zijn de grootste drijfveren voor mensen om cross-border te shoppen.1 Het afgelopen jaar was PayPal bij de cross-border shopper de meest gebruikte betaalmethode bij aankopen over de grens (52%).

 
transparantie
Verzendkosten, toeslagen en zorgen over de bezorging van hun bestelling zijn de voornaamste factoren die Nederlandse consumenten ervan weerhouden om cross-border te shoppen.2 Uiteindelijk draait het allemaal om transparantie van de verkoper: verzendkosten en importkosten – een grote barrière voor internationale online aankopen – moeten betaalbaar zijn en duidelijk staan beschreven. Klanten willen geen lang en omslachtig betaalproces doorlopen, om er aan het einde achter te komen dat toeslagen en belastingen nog niet bij de prijs waren inbegrepen.


Wanneer consumenten online gaan en open staan voor online cross-border shoppen zien we nog een opvallende trend. 31 procent van de Nederlandse ondervraagde online shoppers liet de afgelopen 12 maanden een digitaal winkelwagentje achter bij cross-border aankopen door het betaalproces niet af te ronden. De voornaamste redenen om de transactie af te breken, zijn verzendkosten en het niet aanbieden van de gewenste betaalmethode. 


wat motiveert?
Het is geen verrassing dat cross-border shoppers op zoek zijn naar een goede deal. Meer dan de helft (54%) van de respondenten geeft aan dat het hen niet uitmaakt waar vandaan de bestelling wordt verzonden, zo lang de totale prijs maar goed is. De meeste Nederlanders die online over de grens shoppen, kopen in Duitsland (15%), China (13%) en het Verenigd Koninkrijk (12%). Voor 84 procent van de mensen die in China winkelde en 67 procent van de mensen die in Duitsland winkelde zijn betere prijzen hiervoor de belangrijkste reden. De mogelijkheid om producten te kunnen kopen die in eigen land niet verkrijgbaar zijn, is voor 62% van de mensen die in het Verenigd Koninkrijk shoppen de belangrijkste motivatie om daar te winkelen.


betere prijzen

Er zijn verschillende typen cross-border shoppers, en verkopers dienen zich het volgende te realiseren: om huidige cross-border shoppers te behouden, zijn betere prijzen essentieel. Maar om consumenten die nog nooit cross-border hebben geshopt aan te trekken, zijn gratis verzending en veilig betalen de belangrijkste factoren. Beide factoren werden door 34 procent van de online shoppers als reden gegeven om te kiezen voor online shoppen in een ander land. 


betaalmethode

Nog een belangrijke factor voor cross-border shoppers is de betaalmethode. De voornaamste redenen waarom mensen een voorkeur hebben voor een specifieke betaalmethode zijn veiligheid (53%), betaalgemak (41%) en aankoopbeveiliging (39%). De afgelopen 12 maanden maakten Nederlandse cross-border shoppers het meest gebruik van PayPal als betaalmethode (52%). De redenen voor deze voorkeur zijn de bovengenoemde factoren, plus de snelheid van betaling (48%) en het feit dat ze geen financiële of persoonlijke details met de verkoper hoeven te delen (40%).


Het volledige rapport, inclusief technische details over het onderzoek, is hier beschikbaar. 

 


Bureaus

Media

Marketing