Bijna een vijfde van online omzet via mobiel

28-07-2015 (07:19) - Economisch

17.20 uur - Mobiele apparaten zijn dit jaar verantwoordelijk voor 18% van de online omzet. Nederlanders gaan dit jaar naar verwachting ruim 1,3 miljard euro uitgeven via mobiel. 
 
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, een platform voor online coupons. De studie, die uitgevoerd is in samenwerking met het Centre for Retail Research (CRR), toont aan dat het gaat om een verdubbeling ten opzichte van de 0,7 miljard euro in 2014. 
 
Winkeliers moeten bovenstaande verwachtingen volgens de onderzoekers serieus nemen, willen ook zij profiteren van de groei van mobiele aankopen. Dit betekent dat ook fysieke winkels ‘mobile friendly’ moeten worden. 
 
Consumenten eisen niet alleen dat de website geschikt is voor mobiel, ook de fysieke winkels moeten hun strategie aanpassen aan de eisen van de klanten, zoals de mogelijkheid bieden om met mobiel te betalen (45%), het kunnen checken van beschikbaarheid/ maken van reserveringen (42%), een mobiel loyaliteitsprogramma (42%) of vouchers naar mobiel sturen (41%).
 
29% van de Nederlanders gaf aan dat ze gemiddeld 7,69 euro meer zouden besteden in ‘mobile friendly’ winkels, wat een extra omzet van 1.4 miljard euro zou betekenen voor de Nederlandse retailers.
 

 


Bureaus

Media

Marketing