Blokker verdubbelt verlies, meer arbeidsplaatsen verdwijnen

18-05-2016 (15:41) - Economisch

De totale netto-omzet van Blokker over 2015 is € 2.076 miljoen (in 2014 nog € 2.098 miljoen). Het concern kan een lichtstijgende omzet noteren voor Wonen (+0,4%), maar daartegenover staat een licht dalende omzet van 0,3% in het segment Speelgoed en een flink dalende omzet (-1,7%) in het segment Huishoud.  De online omzet groeit flink met 37% naar € 133 miljoen (2014: € 98 miljoen), maar dat kan het concern niet uit de rode cijfers trekken.
 

Het nettoresultaat van Blokker is wel even slikken, want bedraagt - € 52 miljoen en dat is dus meer dan een verdubbeling van het verlies van ( - € 20 miljoen). Oorzaken daling zijn negatieve margeontwikkeling en hogere voorzieningenvoor reorganisaties & herstructurering Het operationele EBITDA is € 21 miljoen (2014: € 65 miljoen)
 
geenszins tevreden
'Ons verslagjaar 2015 was turbulent. We hebben in 2015 afscheid moeten nemen van onder andere collega’s in de winkels van Blokker en Xenos. Noodzakelijk maar desalniettemin verdrietig voor de medewerkers die het betreft en voor mensen die collega’s kwijtraken. De voorzieningen voor herstructurering die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015. Consequenties die we duidelijk hebben ingecalculeerd. Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel. Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden. Begin 2016 hebben wij de prioriteiten van onze transformatiestrategie dan ook aangescherpt waardoor we met meer snelheid en impact tot voor de consument zichtbare en relevante vernieuwing van ons aanbod komen. In 2016 verhogen we ons investeringsniveau en verschuiven onze focus van stenen naar merk en assortiment, omnichannel service en online. Tevens versterken wij de concurrentiepositie van onze werkmaatschappijen door verdere structurele verlaging van de kostenstructuur. In dit kader zijn de plannen voor Blokker en Cook&Co in dit jaar inmiddels aangekondigd', zegt Casper Meijer, CEO Blokker Holding in een toelichting.
 
vooruitzichten
In 2016 wordt de uitrol van de plannen, geformuleerd in de transformatiestrategie én in de meerjaren-strategische plannen van de werkmaatschappijen, versneld en meer zichtbaar. Inmiddels zijn de hieruit voortvloeiende transformaties bij Blokker (De Nieuwste Blokker) en Cook&Co (sluiting van winkels en keuze voor online ‘pure player’) gestart.
Het resultaat van een detailhandelsonderneming als Blokker Holding wordt voor het grootste deel behaald in het tweede halfjaar. Het is volgens Blokker Holding daarom te vroeg voor uitspraken over het resultaat van het lopende boekjaar.

relevanter
In het lopende jaar zullen de geplande investeringen hoger zijn dan die van het verslagjaar. Veel aandacht gaat hierbij uit naar investeringen in automatisering, supply chain, optimalisering van de e-commerce-activiteiten van de formules, verscherpte positionering van de winkelformules en modernisering van de winkels. De maatregelen zijn er op gericht de winkelformules concurrerender te maken en zichtbaar anders en relevanter voor de consument. Omnichannel ontwikkelingen worden voortgezet, met extra aandacht voor beschikbaar stellen van webassortiment vanuit de winkels (via online bestelpunten) en uitbreiden van het totale assortiment online.
 
minder arbeidsplaatsen 
Het aantal arbeidsplaatsen zal, mede door reorganisaties en optimalisering van de winkeloperaties, naar verwachting dalen.

 


Bureaus

Media

Marketing