Groei Chinese e-commerce in Nederland

01-12-2015 (12:30) - Economisch

Chinese e-commerce in Nederland groeit; het grote prijsvoordeel en het enormeaanbod aan producten die in Europa veelal niet te koop zijn, maakt de Chinese markt interessant voor de Nederlandse consument en ondernemer. Dit stelt Sander Scholten, initiatiefnemer van Taobao.nl.
 

Taobao.com
Wanneer de prijs van een product wordt vergeleken, blijkt deze via een Chinese site, ondanks de hogere verzendkosten, nog steeds lager uit te vallen. Steeds meer Chinese e-commerce sites worden daarom beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Een platform dat hierbij niet kon ontbreken is China’s grootste online marktplaats Taobao.com, dat te vergelijken is met het Nederlandse marktplaats. Op het nieuwe platform Taobao.nl wordt hetgehele productaanbod van Taobao.com ontsloten. Bij het ‘vernederlandsen’ van Chinese sites liggen echter nog wel een aantal obstakels, zo stelt Sander Scholten, initiatiefnemer van Taobao.nl.
 
wegwijs maken van consument
Om de Nederlandse consument goed wegwijs te maken moet worden gekeken naar de lay-out, de taal, het geven van voldoende informatie en een kwaliteitscheck van producten. Tot voor kort moesten bezoekers de Chinese marktplaats Taobao.com zelf vertalen en was het aankoopproces vrij ondoorzichtig. 'De homepage van Taobao.nl bevat daarom duidelijke bestel- en verzendinformatie voorzien van ‘track & trace’. Bovendien wordt geattendeerd op de risico’s die bestellen in China met zich meebrengt', aldus Scholten. Productinformatie wordt auto-vertaald naar het Nederlands en er kan worden betaald met iDeal. Voor de kwaliteitswaarborg wordt samengewerkt met een lokaal Chinees tussenpersoon; bestelde producten worden eerstgekeurd voordat deze worden verzonden. 'Voor de Nederlandse consument zijn vooral de wat lichtere en kleinere producten als digitale apparatuur en kleding interessant. Daarnaast zien we dat producten die in Europa niet te krijgen zijn veel worden besteld, zoals specifieke technische onderdelen of retro-speelgoed.'
 
China’s grootste online marktplaats
Taobao.com, dat onderdeel uitmaakt van het Alibaba imperium, heeft alleen in China al meer dan 270 miljoen actieve gebruikers en is daarmee de grootste online marktplaats ter wereld. Het eindeloze aanbod van ruim éénmiljard productenen het gigantische prijsvoordeel zijn interessante gegevens voor de Nederlandse online shopping markt, die de komende jaren ook alleen maar lijkt te groeien. Begin 2015 deed 78 procent van alle Nederlanders ouder dan vijftien jaaréén of meerdere online aankopen. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2014. 'China is een vooraanstaande markt als het gaat om e-commerce. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel Nederlandse ondernemers interesse krijgen in het lokaliseren van Chinese webshops.'
 
kansen
Er liggen nog veel mogelijkheden voor ondernemers. 'Voornamelijk voor wat betreft de aansluiting van het aanbod op de voorkeur van de Nederlandse consument, de betaalmethodes en de gebruiksvriendelijkheid van de sites.Om te voorkomen dat consumenten verdrinken in de enorme hoeveelheid producten kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het maken van een selectie van het aanbod, aangepast aande Nederlandse smaak enproductvoorkeur. 'Maar dat de marktblijft groeien is één ding dat zeker is. Het zou mij niets verbazen als in 2020 drie van de tien grootste webshops in Nederland van Chinese bodem zijn', aldus Scholten.
 
Herakles
Taobao.nl is opgezet door Herakles die faciliteert in het openstellen van de content van Taobao.com voor de Nederlandse markt.  Herakles werkt samen met een Chinees agent die de order aanneemt en de afhandeling en logistiek verzorgt. De betalingen via het platform Taobao.nl aan de verkoper vinden plaats via Stichting Beheer Gelden Chinese Marktplaatsen.


Bureaus

Media

Marketing