Meeste bedrijven scoren zwaar onvoldoende voor jaarverslag

26-10-2016 (10:06) - Economisch

Beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen weten in hun jaarverslag weinig concreets te melden over de omgeving en de context waarin ze opereren. Visies op zaken als duurzaamheid, diversiteit, leiderschap en innovatie blijven beperkt tot vaak nietszeggende algemeenheden.


Als dit soort thema's al genoemd worden, dan zijn organisaties niet in staat aan te geven hoe zij hier in hun eigen bedrijfsvoering praktisch invulling aan geven. Zo zegt nagenoeg elke onderneming dat ze de klant centraal stelt, maar hoe ze dat doen valt uit vrijwel geen van de jaarverslagen af te leiden.


Een en ander blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hogeschool Leiden naar transparantie in Jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen. Het beperkte vermogen van het bedrijfsleven om relevante ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar concrete bedrijfsdoelstellingen, is volgens Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek, de belangrijkste reden dat veel organisaties een dikke onvoldoende scoren.


Coebergh: 'Bedrijven vertellen wel veel, maar ze zeggen zo weinig. Iedereen erkent het belang van innovatie. Maar de praktische vertaalslag ontbreekt. Wat doe je nu concreet op het thema leiderschap of diversiteit? Roepen dat het zo belangrijk vindt is mooi, maar wat is je visie op thema en zo'n hoe incorporeer je deze visie in je strategie? Hoe zorg je concreet dat er meer vrouwen in de top komen, of dat je bedrijf innovatiever wordt? Het kan zijn dat organisaties dat doen, maar dat lezen we niet terug.'


Bureaus

Media

Marketing