Megafusie in retailland

25-06-2015 (07:34) - Economisch

Misschien wel het grootste fusienieuws van de Lage landen werd gisteren bekendgemaakt: Delhaize en Ahold gaan samen verder. Maar of de klant er veel van gaat merken?
 
De gecombineerde onderneming, die Ahold Delhaize zal gaan heten, zal beschikken over een portfolio met bekende lokale merken en ruim 375.000 medewerkers die elke week meer dan 50 miljoen klanten bedienen in de Verenigde Staten en Europa. 
 
De onderneming zal hiermee meer schaalgrootte krijgen in de verschillende regio’s en een marktleidend retail-aanbod waarmee kan worden voldaan aan de veranderende behoeften van de klant. 
 
Daarnaast zal de combinatie een sterk financieel profiel hebben om te investeren in innovatie en toekomstige groei. Ahold Delhaize kan profiteren van de rijke geschiedenis en waarden van beide ondernemingen, van de complementaire bedrijfsculturen en aan elkaar grenzende markten, evenals van de impact die de samenvoeging van succesvolle duurzaamheidprogramma’s zal hebben.
 
Jan Hommen, Voorzitter van de RvC van Ahold, en Mats Jansson, Chairman van Delhaize: ‘Dit is een echte fusie van gelijken die twee uiterst complementaire ondernemingen combineert tot een leidende food retailer op wereldniveau. De transactie biedt onze aandeelhouders een overtuigende waardepropositie, onze klanten een superieur productaanbod en onze medewerkers aantrekkelijke mogelijkheden’
 
Klanten zullen weinig van de fusie merken in de winkels, vertelde de Groningse hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot eerder aan NU.nl. ‘Beide ketens zijn zogenoemde service-supermarkten en beide zijn in eigen land ‘King of Food’. Ze passen goed bij elkaar. Als Delhaize of Albert Heijn als merken zouden verdwijnen, zou dat totaal nutteloos zijn.’
 
 
 
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing