Omzetstijging HEMA in tweede kwartaal

01-10-2015 (10:49) - Economisch

10.45 uur - Hoopgevend nieuws van het veelgeplaagde HEMA. De netto omzet van het warenhuis is in het tweede kwartaal van 2015 gestegen met 8 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Het genormaliseerde EBITDA kwam in Q2 2015 uit op 15,3 miljoen euro tegen 20,7 miljoen in Q2 2014.
 
Tjeerd Jegen, CEO HEMA: ‘We zijn tevreden met de omzetgroei die we in het tweede kwartaal van dit jaar hebben gerealiseerd. Het genormaliseerde EBITDA en het netto resultaat blijven echter onder druk staan, hoewel de jaar-op-jaar-trend een aanzienlijke verbetering heeft laten zien vanaf het eerste kwartaal. Het is daarom van groot belang dat we de transitie van HEMA voortzetten.'
 
'In Q2 2015 hebben we verder ingezet op onze businessprioriteiten, die bestaan uit het reduceren van voorraden, minder lege schappen, meer winkels in het buitenland en meer klanten in de winkels en op onze website. Hoewel de eerste resultaten bemoedigend zijn, is er in de rest van het boekjaar nog veel werk te doen om de resultaten structureel te verbeteren.’
 
HEMA heeft in Q2 2015 meerdere initiatieven gelanceerd om de productiviteit van de winkels in Nederland te verbeteren. Dit heeft volgens de keten geresulteerd in een hogere productiviteit in de winkels in Nederland. Daarnaast is de ombouwoperatie van de winkels in België en Luxemburg in Q2 2015 succesvol afgerond.
 
Ook is in Q2 2015 een organisatiebreed programma gestart op basis van de aangescherpte kernwaarden, missie en visie van HEMA om de onderscheidende positie van HEMA in de markt te versterken en de herkenbaarheid bij klanten te vergroten.
 
Op 1 juli heeft Alex Jonker als Director of Supply Chain het bedrijf verlaten. Deze positie zal geen onderdeel meer uitmaken van de directie. Supply Chain zal in het vervolg vallen onder de verantwoordelijkheid van de CFO. Daarnaast heeft HEMA het management versterkt met de werving van Adriana Hoppenbrouwer als Director of Marketing die vandaag bij HEMA in dienst treedt.
 
Ook vandaag verlaat Rob Heesen als Director Buying & Merchandising. HEMA heeft besloten deze positie te splitsen in twee functies: Apparel en Food, Household & Personal Care. Trevor Perren start als Director of Buying & Merchandising Apparel. De recruitment voor de positie Director of Buying & Merchandising Food, Household & Personal Care is nog gaande. 

Bureaus

Media

Marketing