Scherpe daling advertentie-inkomsten drukt halfjaarcijfers TMG

29-07-2016 (10:09) - Economisch

In de eerste helft van 2016 zette TMG de koers van de 24/7 strategie voort met een steeds scherper wordende focus. TMG concentreert zich op het creëren van relevante content die altijd en overal beschikbaar is voor de consument en op het verder versterken van het bereik van de hoofdmerken. De strategie werpt vruchten af maar onvoldoende om de scherp dalende advertentie-inkomsten te compenseren. Bij de sales-organisatie van het bedrijf is een reorganisatie aanstaande.


Het resultaat van de ingezette koers is terug te zien in het groeiende digitale bereik van TMG; De Telegraaf, Metro, VROUW en Dumpert koplopers zijn in merkbereik in hun marktsegmenten en het gegeven dat ook de regionale merken van TMG hun bereik verder zagen toenemen. Het aantal digitale abonnees bij De Telegraaf (combi en digital only) steeg met 16% in het eerste halfjaar van 2016. In lijn met de koers van de 24/7 strategie zullen verdere organisatieaanpassingen volgen 'waardoor synergie- en efficiencyvoordelen kunnen worden gerealiseerd'.

 21,8% verlies aan advertentie-inkomsten
De stappen die TMG gezet heeft, droegen eraan bij dat de daling in opbrengsten (genormaliseerd voor portfoliorationalisaties) gelijk bleef ten opzichte van de eerste helft van 2015 (-4%). Het effect van de positieve ontwikkeling van de merken was ook zichtbaar in de oplage-inkomsten die stabiliseerden in een markt waar krimpende oplage-inkomsten de standaard zijn. De advertentie-inkomsten uit print daalden daarentegen fors (-21,8%), een trend die eveneens zichtbaar is in de rest van de Nederlandse markt. De vaste kosten van TMG zijn nog onvoldoende verlaagd om de dalende advertentie-inkomsten te kunnen corrigeren en daardoor daalt het EBITDA-resultaat naar € 8,1 miljoen (ten opzichte van € 16,2 miljoen in dezelfde periode vorig jaar).
 
structureel kosten verlagen
Om ervoor te zorgen dat TMG een toekomstbestendige positie in de Nederlandse markt behoudt, worden in de tweede helft van 2016 de volgende organisatorische veranderingen doorgevoerd om de kosten structureel te verlagen:
 
* Zoveel mogelijk centraliseren van essentiële TMG-activiteiten in Amsterdam waardoor het aantal locaties wordt verminderd;
 
* De activiteiten van Holland Media Combinatie (HMC) en Telegraaf Landelijke Media (TLM) worden samengevoegd in Amsterdam: verhuizing HMC-hoofdkantoor van Alkmaar naar Amsterdam en sluiting HMC-hoofdkantoor Alkmaar;
 
* Heroverwegen weekbladenportfolio;
 
* Onderzoeken en overwegen van (out-)sourcing van (ondersteunende) niet-kernactiviteiten;
Nieuwe competenties worden aangetrokken en ontwikkeld om de transitie naar nieuwe business-modellen te versnellen.
 
* De lagere advertentie-inkomsten drukken de halfjaarcijfers. In het verlengde van eerder uitgevoerde reorganisaties zal TMG de organisatie aanpassen waardoor de vaste kosten structureel verlaagd worden. De organisatie-aanpassingen zullen van invloed zijn op het totale aantal arbeidsplaatsen bij TMG. De sales-organisatie zal worden afgestemd op de behoefte in de markt en de vaste kosten binnen dit bedrijfsonderdeel worden verlaagd en in lijn gebracht met de advertentieomzet. De herinrichting van de sales-organisatie kost naar verwachting circa 75 arbeidsplaatsen.
 
20% kostenverlaging
Met de nu aangekondigde organisatorische veranderingen zet TMG een eerste stap met als doelstelling om de kosten in 2018 met minstens 20% te verlagen (t.o.v. 2015). De betrokken ondernemingsraden worden vandaag gevraagd om hun advies te geven over deze voorgenomen herstructurering en de personele consequenties daarvan. De komende weken zullen de aangekondigde maatregelen specifiek worden uitgewerkt. Tijdens de aankomende Investor Relations Day – eind september – wordt onder andere een toelichting gegeven op deze voorgenomen organisatorische veranderingen.
 
CEO Telegraaf Media Groep Geert-Jan van der Snoek: 'Sinds eind 2015 zien we dat het voortzetten van de koers van de 24/7 strategie vruchten begint af te werpen. Het bereik van onze digitale activiteiten groeit en we hebben ons bereik nog verder uitgebreid door (strategische) samenwerkingen aan te gaan met onder andere Talpa. De cijfers laten echter zien dat we er nog niet zijn en de positieve effecten nog te veel overschaduwd worden door de te hoge vaste kosten van de organisatie. We blijven een scherpe focus houden op onze kernactiviteiten en voeren daarnaast wijzigingen door die synergie- en efficiencyvoordelen zullen opleveren waarmee onze vaste kosten structureel verlaagd worden. Het is onvermijdelijk dat er arbeidsplaatsen komen te vervallen maar deze stappen zijn randvoorwaardelijk om TMG te verzekeren van een toekomstbestendige positie in de Nederlandse markt die nog steeds volop in beweging is.'

Bureaus

Media

Marketing