Werkgever met slecht imago is meer kwijt aan loonkosten

25-09-2015 (10:25) - Economisch

10.25 uur - Bedrijven die niet bekend staan als populaire werkgever, zijn gemiddeld 10% méér kwijt aan loonkosten dan bedrijven met een goede reputatie. Voor minder stapt talent niet over. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn naar de gevolgen van een positief en negatief employer brand.
 
Werkgevers die niet zo’n goede naam hebben, betalen op jaarbasis ruim 3.400 euro méér per werknemer aan salaris dan bedrijven die wél bekend staan als een ‘great place to work’. Voor een bedrijf met 10.000 werknemers kan dat oplopen tot wel 2.104.500 euro per jaar. De echte kosten van een negatief employer brand liggen waarschijnlijk nog veel hoger, als er ook gekeken wordt naar motivatie, productiviteit en het werkelijke personeelsverloop.
 
Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse werknemers zou een baan bij een werkgever met een slechte reputatie meteen afwijzen, ongeacht de salarisverhoging die ze zouden krijgen. Zelfs een salarisverhoging van meer dan 10%, zou slechts 23% van Nederlandse professionals overtuigen om bij dat bedrijf te gaan werken. Deze bedrijven moeten beduidend dieper in hun buidel tasten om talent binnen te halen en te behouden. 

Andersom geldt dat een sterk employer brand zorgt voor lagere loonkosten. Van de Nederlandse werknemers zou 45% een baan bij een ‘great place to work’ meteen accepteren, zonder dat ze een salarisverhoging verwachten. 18% zou een kleine salarisvermindering van 2% accepteren en 12% is zelfs bereid om 5% in loon te dalen. 


Bureaus

Media

Marketing