Big data manipulators

23-01-2014 (08:20) - Gastcolumn

Big data is booming business, daar kan geen marketeer omheen. De laatste tijd beseffen we ons meer en meer dat de beschikbaarheid van die big data gereguleerd wordt door een paar grote partijen. Ze hoeven maar met hun vingers te knippen en extra inzichten verschijnen of verdwijnen. Waar het in het verleden meestal om verschijnen ging, gaat het tegenwoordig steeds vaker om verdwijnen.
 
Een voorbeeld van zo’n big data manipu­lator is Facebook, die met haar edgerank algoritmes bepaalt welke statusupdates vrienden wel of niet te zien krijgen. Of neem Google, die het afgelopen jaar aanpassingen heeft doorgevoerd waardoor advertentie targeting op uitsluitend tablets en mobiele telefoons niet meer mogelijk is. Ook liet Google online marketeers behoorlijk schrikken door de SEO inzichten in Google Analytics te beperken. Inzichten per zoekterm zijn opeens alleen nog via betaalde Adwords advertenties te achterhalen.
 
Een ander type big data manipulator is de overheid. Met de invoering van de cookiewet is in ons land besloten de Europese richtlijn strenger te interpreteren dan in de rest van Europa. Het volgen van de wet beperkt analytics- en A/B testinzichten, tenzij je als marketeer een pop-up terreur op bezoekers loslaat. Gelukkig is dit inmiddels wel doorgedrongen tot de Haagse politiek. Er ligt een voorstel dat de scherpe randjes van deze wet afhaalt.
 
What’s next in 2014? Ik verwacht zeker nieuwe verrassingen die de flexibiliteit van online marketeers op de proef stellen. Data zijn goud waard. De commerciële big data manipulators zullen dit gegeven gebruiken om hun winstmodel verder uit te nutten. Google zal aan de knoppen blijven draaien om de afhankelijkheid van Adwords te vergroten. Wellicht gaat Facebook haar top adverteerders bij een minimale ad spend per maand belonen met extra kennis en inzichten. Ook is het een kwestie van tijd voordat Den Haag op de proppen komt met een online ‘volg-me-niet’-register.
 
'Data zijn goud waard' 
Zorg daarom dat je online business toekomstproof is en beperk de afhankelijkheid van één of enkele big data manipulators. Investeer in eigen data en platformen. Wed op meerdere paarden tegelijk en blijf altijd creatief met het vinden en interpreteren van nieuwe inzichten.
 
Annette Vendel, 
Strategy director
 

Dit artikel is trend 5. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.