Gastcolumn

Fin

Fin 28-06-2011 -

Fin. Einde. Cannes Lions zijn passé. Ik kan wel janken. Dit festival was zo enorm gaaf.

Inmiddels ben ik alweer naar de supermarkt geweest om boodschappen te doen. Terug naar de realiteit, uitzoeken welke rijst het goedkoopste is. Niks meer dure restaurants, (speed)boottochtjes of feestjes op de boulevard.

Snik.

Wat ik het meeste mis zijn de lezingen, workshops en masterclasses. Het luxegevoel is leuk, maar als ik haastig aantekeningen maak tijdens lezingen waarvan ik denk: 'damn, hier heb ik wat aan', word ik toch enorm opgefokt om weer aan de slag te gaan. Ideeën verzinnen.

Ik ga er alles aan doen om er volgend jaar weer bij te zijn. Want ik heb hier zoveel van geleerd. Dit wil ik nog eens.

Ook sprak ik met wat creatief directeuren die hier al voor de zoveelste keer waren. Leuk vonden ze het - maar ze waren nog naar geen enkele lezing geweest. Netwerken bleek het excuus te zijn, om vanuit de strandstoel met collega creatief directeuren dwars door Kluuns lezing heen te praten.

Jammer, vind ik het. Er zullen er vast ook een hoop zijn die wel wat proberen te leren, maar dit staat nogal haaks op ons Jongehonden, die graag en gretig willen leren. In plaats van op het strand hangen waren wij aan het voordringen bij wachtrijen van seminars (anders zitten ze al weer vol) en aantekeningen aan het maken in plaats van met elkaar door de lezing heen te praten. Op de grond zitten als alle stoelen al vol zaten. Door de galerij van ruimtes gegaan en al het werk gezien, niet alleen het werk dat Leeuwen won.

En als we dan naar een feestje gingen, dan sneakten we soms naar buiten om voor twee euro aan bier te halen bij de strandkioskjes, in plaats van soms wel 12 euro op het feestje zelf.

De Jongehonden-mentaliteit, noem ik het.

Maar ik hoop zelf dat ik die gretigheid om te leren zolang mogelijk vasthoudt. Mezelf blijven ontwikkelen. Advertising is mijn passie en niet vanwege de leuke feestjes of de awards, maar om het toepassen van ideeën. Investeren in jeugd is goed, want die gaat dankbaar om met de kansen die geboden worden. Wij, de toekomst, nemen niks vanzelfsprekend, en Cannes al helemaal niet.

Dit was het dan. Cannes 2011. Afgelopen. Hopelijk volgend jaar weer. Voor nu: over en uit.

PS: Nog even over die gretigheid; als jullie tijdens de Cannes Lions van 2041 een grijze man zien voorbij kruipen bij de seminars en hem daarna haastig aantekeningen ziet maken, dan hoop ik maar dat ik dat ben.

Jaap Grolleman
Jongehond (was) in Cannes

 


Reacties

Bedankt voor je columns Jaap. Ik heb er van genoten. Hopelijk hoor ik nog eens van je. Vast wel.
Joris @ 28-06-2011 12:36 uur
Goed verhaal, mooie boodschap! Enne... ik zou er zelf ook wel eens heen willen :)
zita bebenroth @ 28-06-2011 13:17 uur

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee