Het Cannes niet online

23-06-2014 (12:11) - Gastcolumn

Inspiratie opdoen door seminars, borrels, het beste werk ontdekken, natuurlijk de prijsuitreiking van de felbegeerde Lions en nog wat borrels. Dat is waar de Cannes Lions om bekend staan of zouden moeten staan.
 
Wanneer ik de laatste maanden vertelde dat ik naar Cannes ging merkte ik dat er veel tegenstanders zijn van een duur bezoek aan Cannes. Iets wat ik niet goed begrijp, behalve dan dat het duur is. Het meest gehoorde bezwaar was: ik kan het werk en de seminars ook online zien, en het is dus duur. Daar hoef ik niet zoveel euro aan uit te geven. Nu ik hier voor de tweede keer ben merk ik weer hoe kort door de bocht dat is. Cannes Lions is namelijk een week extreme inspiratie op doen. Van vroeg tot laat kan je hier bijvoorbeeld de gaafste sprekers zien en horen. 
 
Het ene uur luister je naar Jonathan Ive, dan weer naar David Droga en even later naar Sheryl Sandberg, COO van Facebook. Zoals je begrijpt: mensen die ik niet dagelijks spreek. Samen met andere professionals luisteren naar trendsetters, innovators en leiders is inspirerender dan dit terugkijken. Sterker nog, het festival is zo relatief klein en compact dat je even later binnen no time naast een of ander boeiend persoon met een biertje in de hand werk staat te bespreken.
 
Samen met nog 27 andere RA*W leden pak ik deze week alles mee en probeer ik er uit te halen wat er inzit. Om ook de internationale leiders persoonlijk te spreken hebben we daarbij ook meerdere sprekers uitgenodigd voor een prive sessie. En dan zie je dat je dus met een tweetje of brutaal mailtje zomaar tegenover bijvoorbeeld Ogilvy Worldwide CCO Thaim Khai Meng zit. Die vertelt op de meest enthousiaste wijze mogelijk: 'You got to fail spectacular to succeed.' En zo komen er wel meer goede quotes voorbij van hem en andere geweldige sprekers.
 
De sprekers zijn maar een van de onderdelen van Cannes. Want of je nou naar seminars gaat, prive sessies organiseert of je stort je op goede gesprekken over creativiteit en het effect daarvan, het leidt allemaal tot geweldige inspiratie. Als ik om mij heen kijk dan zie ik daarom alleen maar zwaar geïnspireerde talentvolle mensen.

Dus of je nou een junior of senior bent, dit is een plek waar je beter, scherper en geïnspireerder van terugkomt. Een investering die voor adverteerders en bureau mensen wat mij betreft meer dan waard is. Volgend jaar ben ik hier graag weer. Ik kan eigenlijk niet wachten. 

Robert Volten is account manager bij TBWA\NEBOKO en mede-oprichter van RA*W. Samen met nog 27 andere RA*W leden was hij vorige week in Cannes.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.