IKEA

16-04-2012 (09:33) - Gastcolumn

In de krant las ik dat de Nederlandse tak van woonwarenhuis IKEA midden in een ambitieus expansieplan zit. Het artikel belichtte voornamelijk de rol van de Zweden als opdrachtgever. Zo willen ze niet met een hoofdaannemer 'van project naar project hobbelen', maar vervullen ze die rol liever zelf. En eigenlijk is dat helemaal niet zo verwonderlijk: IKEA is namelijk geen woonwarenhuis maar een geraffineerd logistiek specialist.
 
Enkele weken geleden maakten we weer een demonstratie van hun kunnen mee. We stonden op zondagochtend met 15 pakketten bij de kassa. Omdat je niet even 300 kg op de achterbank legt, leek thuisbezorgen ons een goed idee. Wij hoopten op bezorging op maandag of dinsdag. Of we het niet liever meteen dezelfde dag bezorgd wilden hebben, vroeg een medewerker. Vier uur later belden de bezorgers aan.
 
Minstens zo indrukwekkend als de service en snelheid, is de onovertroffen prijs-kwaliteitverhouding. Eigenlijk wilden we helemaal geen IKEA. De Billy-jaren lagen ver achter ons, zo dachten we. In het nieuwe huis geen geklungel meer met Zweeds spaanplaat. Een rondje langs de woonboulevard deed ons echter anders inzien. Planken wilden we, vooral veel boekenplanken. De twee kasten die we nu hebben, kosten 95 euro per stuk. De concurrentie rekent voor diezelfde hoeveelheid opbergruimte gemiddeld het tienvoudige.
 
Wanneer je met zulke lage prijzen, goede service en hoge snelheid toch zeer gezonde marges weet te behalen, dan doe je het erg goed. De Zweden denken vooral ongelofelijk goed na; over iedere plank, iedere schroef, iedere kast én iedere klant. Vergeet al die dure managementcursussen. Kijk goed naar IKEA.
 

 


Luc Wassen, Marcom-strateeg Vermeulen/Brand Design

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.